Формування дослідницької компетентності майбутніх учителів у навчально-науковому педагогічному проекті

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
На прикладі медіаграмотності, як актуальної для сучасної людини якості, виявлено педагогічні умови ефективності навчально-наукового педагогічного проекту у формуванні дослідницької компетентності майбутнього вчителя, виокремлено та схарактеризовано структуру проекту. Розвиток складових дослідницької компетентності майбутнього вчителя: мотиваційно-ціннісної, стратегічно-прогностичної, методологічної, інформаційно-пошукової, продуктивно-популяризаційної, комунікативно-корпоративної – відбувався у процесі розробки студентами діагностичного матеріалу в межах вивчення навчальної дисципліни «Педагогіка», проведення дослідження медіаграмотності учнів у період навчальної практики й висвітлення отриманих результатів.
The study considers pedagogical conditions of the effectiveness of forming research competence of future teachers in the second year of professional pedagogical training. The technology of development of research competence of future teachers was the educational- scientific pedagogical project that embraced classroom learning, independent work of students, solving of educational tasks of the discipline "Pedagogy"; organization and conducting of educational pedagogical practice and carrying out of pedagogical research. The system-forming definition of the project has become the media literacy in the modern society. Development of the components of research competence of the future teacher (motivational-value, strategic-forecasting, methodological, informational-search, productive- popularization, communicative-corporative) took place during the development of diagnostic material by students within the framework of studying the discipline "Pedagogy", the study of media literacy of schoolchildren during educational practice and revealing of the results. The experiment was attended by pupils of 3-4 grades (360 persons) and students of the 2nd year of Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko (99 persons): experimental group (56 persons) - students of Physics and Mathematics and Natural Siences and Geography departments and control group (43 persons) - students of other departments. Research methods: questionnaires, analysis, expert evaluation of project products (questionnaires, molding techniques, video report on project tasks, articles). The criteria for evaluating the effectiveness of the educational-scientific pedagogical project are: the quality of research methods, the study procedure, the interpretation of the results of the study, independence at the research stages. For each research criterion, experts were offered a scale from 0 to 100 points and the results determined the arithmetic mean in both groups. The following values were obtained for the experimental and control groups respectively: independence at the research stages (91 points, 89 points); quality of research methods (87 points, 32 points); conducting the research procedure (63 points, 28 points); interpretation of research results (77 points, 12 points). The effectiveness of the results in our opinion is ensured by the following pedagogical conditions: 1) integration of educational, practical and scientific components of teacher training of future teachers by a single project; 2) the reality of the environment, the prospect of approbation of acquired achievements in the pedagogical process of the school; 3) cooperation of the student and pedagogical staff of the school; 4) practical orientation of educational, scientific-research and methodological tasks, uniting them with a single line of the project; 5) self-management and creation of a situation of responsibility of each participant for the success of the project. Prospects for further research are seen in the analysis of the effectiveness of early professional identification of future teachers in the educational-research pedagogical project.
Опис
Ключові слова
педагогічна професійна підготовка, науково-дослідницька робота студентів, дослідницька компетентність майбутнього вчителя, практична педагогічна підготовка, навчальна педагогічна практика, навчально-науковий педагогічний проект, технологія формування дослідницької компетентності майбутніх учителів, pedagogical professional training, research work of students,, research competence of the future teacher, practical pedagogical training, educational pedagogical practice, educational-scientific pedagogical project, technology of formation of research competence of future teachers
Бібліографічний опис
Коваленко, Н. Формування дослідницької компетентності майбутніх учителів у навчально-науковому педагогічному проекті [Текст] / Н. Коваленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 10 (84). – С. 81–91.