Передумови становлення шкільної біологічної освіти в Україні

Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Окреслено необхідність упровадження нової парадигми освітньо-педагогічної діяльності в Україні. Розглянуто методологію дослідження шкільної біологічної освіти в аспекті орієнтирів європейського напряму освітнього розвитку, зокрема використання синергетики, системно-структурного та холістичного підходів. Розкрито сутність рівнів наукового знання; запропоновано холістичну модель шкільної біологічної освіти як основи для її періодизації в Україні впродовж ХХ - початку ХХІ століття.
The necessity of introducing a new paradigm of educational and pedagogical activity in Ukraine is outlined. The methodology of the study of school biological education in the aspect of orientation of the European direction of educational development, in particular the use of synergetic, systems-structural and holistic approaches, is considered. The essence of levels of scientific knowledge is revealed; the holistic model of school biological education as the basis for its periodization in Ukraine during the XX - the beginning of the XXI century was proposed. The conducted analysis proves that emergence and establishment of school biological education in Ukraine was facilitated by socio-economic and pedagogical background. During the XVIII century, the basic elements of many sciences were laid, the idea of unity, continuity and change of nature spread. In general, the XVIII century was a turning point in the development of natural science. It has been proved that school natural science covered a wide range of questions about various aspects of the properties of nature in its unity, the direction of studying which varied depending on socio-economic development and the level of scientific research. For centuries, the system of natural sciences defined the system of school science in this way: the Linnaean system of the natural sciences emerged as a descriptive-classification system of school science in the XIX century; C. Darwin's evolutionary system became the basis of constructing a new system of school science, which was under the influence of a certain didactic system. In the beginning, the system of school science from the didactic point of view was of a utilitarian nature. The prospects for further research are seen in the further study of development of school biological education as a system outlining its main trends since the early XX century and the possibility of introducing valuable elements in the development of the national school. Development of a new paradigm of education in Ukraine will facilitate the analysis of valuable elements of foreign experience in the aspect of pedagogical methodology and its implementation into the practice of education institutions. The use of systems, structural, synergetic and holistic approaches has revealed the need for research in other general- scientific logical and methodological approaches (dialectical, axiological, acmeological, activity, competence), which will enable further historiographical investigations of the periodization of natural education in Ukraine.
Опис
Ключові слова
шкільна біологічна освіта, періодизація, методологія, синергетика, системність, холістичний підхід, school biological education, periodization, methodology, synergetics, systemic, holistic approach
Бібліографічний опис
Новикова, Н. Передумови становлення шкільної біологічної освіти в Україні [Текст] / Н. Новикова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 9 (83). – С. 156–175.