Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7062
Title: Дидактична гра як метод формування історичних понять у розумово відсталих учнів
Other Titles: Didactic Game as the Method of Historical Concepts Formation in Mentally Retarded Learners
Authors: Косенко, Юрій Миколайович
Kosenko, Yurii Mykolaiovych
Keywords: дидактична гра
розумово відсталі діти
історичні поняття
модель методу дидактичної гри
класифікація навчальних ігор
комплекс дидактичних ігор
методика проведення ігор з історії
didactic game
mentally retarded children
historical concepts
model of didactic game method
classification
didactic games complex
methods of conduction the games in History
Issue Date: 2013
Publisher: Інститут спеціальної педагогіки НАПН України
Citation: Косенко, Ю. М. Дидактична гра як метод формування історичних понять у розумово відсталих учнів [Текст] : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.03 / Косенко Юрій Миколайович ; Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. – Київ, 2013. – 306 с.
Abstract: У дисертації розкрито ознаки, структурні компоненти, класифікації та функції методів навчання взагалі та методу дидактичної гри зокрема. Теоретично обґрунтовано та розроблено зміст дидактичної гри як методу формування історичних понять у розумово відсталих школярів: модель методу дидактичної гри з формування історичних понять у дітей із розумовою відсталістю, класифікацію ігор для уроків історії спеціальних шкіл, ігрові комплекси та методику їх застосування; визначено критерії та рівні сформованості історичних понять у розумово відсталих школярів. Експериментально виявлено та описано рівні сформованості суспільно-історичних понять у школярів із розумовою відсталістю перед вивченням історії та їх мотивацію до вивчення історії. Доведено ефективність запропонованої моделі методу дидактичної гри, комплексу та методики використання навчальних ігор на уроках історії в спеціальних закладах.
The thesis for a candidate degree in pedagogical sciences, speciality 13.00.03 – correctional education. – Institute of Special Pedagogics of National Academy of pedagogical Sciences of Ukraine. – Kyiv, 2013. The thesis is devoted to the study of didactic games as the method of historical concepts formation in mentally retarded learners, model didactic definition game designing techniques while applying educational games in history lessons at special schools, leading to common enjoyment of learning historical concepts. Educational methods characteristics, structural components, classification and functions in general, and those of didactic games, in particular, have been revealed in the thesis. The content of didactic game as the method of historical concepts formation in mentally retarded learners has been theoretically proved and elaborated: the model of didactic game method, classification of didactic games, applied in History lessons at special schools, gaming complexes and methodology of their application; the criteria and levels of historical concepts formation in mentally retarded learners have been defined. The levels of socio-historical concepts formation in mentally retarded learners before they begin to study History and their motivation for learning History have been experimentally defined and described. Effectiveness of the suggested model of didactic game method, complexes and the methods of educational games application in History lessons at special schools has been proved.
Description: Дисертаційна робота присвячена дослідженню дидактичної гри як методу формування історичних понять у розумово відсталих учнів.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7062
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Дисертація.pdf2,63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.