Формування готовності майбутніх учителів музики до фахового самовдосконалення на заняттях з постановки голосу

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Дисертація є цілісним дослідженням проблеми формування готовності майбутніх учителів музики до фахового самовдосконалення на заняттях з постановки голосу. Виявлено стан розробленості проблеми формування готовності майбутніх учителів музики до фахового самовдосконалення. Розкрито сутність і компонентну структуру феномену готовності майбутніх учителів музики до фахового самовдосконалення. Обґрунтовано методику формування готовності майбутніх учителів музики до фахового самовдосконалення на заняттях з постановки голосу. Визначено критерії, показники та рівні сформованості означеного феномену. Експериментально перевірено ефективність методики формування готовності майбутніх учителів музики до фахового самовдосконалення на заняттях з постановки голосу.
The thesis is a comprehensive study of the problem of formation of future music teachers’ readiness for professional self-improvement at voice training classes. The state of development of the problem of forming future music teachers’ readiness for professional self-improvement is revealed. The essence and component structure of the phenomenon of future music teachers’ readiness for professional self-improvement in two interrelated units: subjective-personal readiness (components: axiological-need, characterological and communicative) and content-activity readiness (components: cognitive-competence, analytical-regulatory, competence-corrective) are revealed. The methodology of formation of future music teachers’ readiness for professional self-improvement at voice training classes is substantiated. It is grounded on the foundations of humanistic, acmeological, systems-functional, synergetic, competence, reflexive scientific approaches, on the basis of which pedagogical principles are determined. The use of such pedagogical conditions is substantiated: purposeful stimulation of the needs of future music teachers in professional self-improvement; application of individualized methods and techniques aimed at improving the students’ characterological properties important for formation of the readiness for professional self-improvement; resource-competence provision of the process of forming future music teachers’ readiness for professional selfimprovement; directing of interactive methods and modern information and communication technologies at formation of future music teachers’ readiness for professional self-improvement. The developed methodology is organized in four stages: motivational-propaedeutic, developmental-forming, competence-forming, creative-productive and provided with a complex of appropriate methods. The criteria (motivational-mobilization, organizational-business, communicative and cognitive-competence, analytical-regulatory and competence-corrective), indicators and levels (high, sufficient, satisfactory and unsatisfactory) of formation of future music teachers’ readiness for professional self-improvement at voice training classes have been determined. The effectiveness of the methodology of forming future music teachers’ readiness for professional self-improvement at voice training classes has been experimentally tested. The comparative data of the diagnostic and control tests are presented.
Опис
Ключові слова
методика, формування, готовність до фахового самовдосконалення, майбутній учитель музики, заняття з постановки голосу, methodology, formation, readiness for professional selfimprovement, future music teacher, voice training classes
Бібліографічний опис
Толстова, Н. М. Формування готовності майбутніх учителів музики до фахового самовдосконалення на заняттях з постановки голосу [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / Толстова Наталя Михайлівна ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [науковий керівник Н. Г. Кьон]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2018. – 20 с.