Педагогічні умови підготовки бакалаврів музичного мистецтва до формування аудіальної культури школярів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті актуалізовано проблему формування аудіальної культури школярів засобами музики, що зумовлює вибір педагогічних умов підготовки бакалаврів, майбутніх учителів музичного мистецтва до цього процесу. Представлено аналіз актуальних досліджень та пропоновані чотири педагогічних умови: естетичне спрямування когнітивно-диференційованого ставлення до різноманітної звукової інформації; цілеспрямоване застосування «звукового ландшафту» для стимулювання тембрально-акустичних уявлень; включення технічно-акустичних систем в музично- освітній процес (виконавський та педагогічній аспекти); цілеспрямоване застосування аудіально-культурного потенціалу оркестрового репертуару - наскрізна.
The article actualizes the problem of formation of the students'audial culture by means of music, predetermines the choice of pedagogical conditions for training bachelors - future teachers of musical art in this process. The aim of the article is to substantiate the pedagogical conditions for musical art bachelors' training for the formation of schoolchildren's audial culture. Based on the use of the deductive method, analysis of the literature, generalization of pedagogical experience, theoretical modeling, the pedagogical conditions for musical art bachelors' training for the formation of schoolchildren's audial culture have been developed. The factors of the use of artistic-content didactic material in the form of orchestral music are presented, its artistic and didactic potential is substantiated, which is determined by the following characteristics: the multi-timbral sound of orchestral instruments; objectively existing intonation and timbral similarity of the sound of musical instruments and the human voice, the sounds of nature, the animal world, birds; the ability to imitate or "portray" artificial sounds of technological origin; possibility of simultaneous perception of various instruments, which creates a multi-timbral sound phenomenon. An analysis of current research on the issue is presented. Four pedagogical conditions are proposed: aesthetic orientation of the cognitive-differentiated attitude to various sound information; targeted use of the "sound landscape" to stimulate timbre-acoustic representations; inclusion of technical acoustic systems in the musical and educational process (executive and pedagogical aspects); targeted application of the audiocultural potential of the orchestral repertoire. The conditions are introduced in stages: at the ascertaining-reflexive, perceptual- enriching, analytical-evaluative stages. At the same time, the latter condition had a cross¬cutting nature.
Опис
Ключові слова
аудіальна культура, «звуковий ландшафт», бакалаври музичного мистецтва, педагогічні умови, audial culture, "sound landscape", bachelors of musical art, pedagogical conditions
Бібліографічний опис
Пань, С. Педагогічні умови підготовки бакалаврів музичного мистецтва до формування аудіальної культури школярів [Текст] / С. Пань // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 8 (82). – С. 191–200.