Педагогічні стратегеми формування здатності вчителя музичного мистецтва до системно-цілісного уявлення про музичний твір

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена формулюванню основних положень теорії цілісного уявлення вчителів музичного мистецтва про музичний твір і репрезентує дві педагогічні стратегеми формування здатності фахівців даного освітнього профілю до подібного уявлення. Запропоновано дві стратегеми організації педагогічних зусиль, спрямованих на формування цілісного уявлення про музичний твір. Перша з них має більш раціональний і послідовний характер, базується на аналітичних діях та послідовному освоєнні «вузлових моментів» композиції (експозицій, зв'язок, реприз, кульмінацій, кадансів тощо). Друга стратегема передбачає дотримання холістичного підходу до форми й образного змісту протягом усього процесу освоєння твору, фокусує увагу на головному тематизмі, розглядає музичну форму як процес становлення художньої концепції, вимагає роботи над деталями форми і нюансами смислу тільки в контексті загального творчого задуму музичного твору.
The article is devoted to the formulation of the main provisions of the theory of the holistic representation of the musical art teachers about a musical work and represents two pedagogical stratagems of the formation of the ability of specialists of this educational profile to such a representation. Representation is an attribute of the human psyche. Its importance for the formation of the biological species homo sapiens, for human behavior and development of all human civilization cannot be overestimated. The role of representation is particularly evident in the creative work of man. The integrity of representation of a musical work is interpreted as a multi-layered and multifaceted artistically meaningful sound image that creatively reflects formal and semantic properties of a musical work and serves as an invariant of the actions of musical- pedagogical interpretation necessary for the future teacher to perform his professional tasks. The authors distinguish three types of integrity of a musical work and corresponding representations about it: 1) inseparably coherent objects, or singulars; 2) aggregate or aggregate unities; 3) system-holistic objects. Two strategies are proposed for organizing pedagogical efforts aimed at forming a holistic representation of a musical work: "frame construction" and "cultivation". The first of them is more rational and consistent, based on analytical actions (revealing the laws of organization of the intonational process, the properties of the tempo-rhythmic, tonal, order and thematic structures), the consistent development of the "nodal moments" of the composition (expositions, connections, reprises, climaxes, cadences, etc.). The second stratagem involves observing holistic approach to form and figurative content throughout the development process of the work, focuses on the main theme, considers the musical form as a process of formation of the artistic concept, requires work on the details of the form and nuances of meaning only in the context of the general creative idea (intonation model and an interpretative concept) of a musical work.
Опис
Ключові слова
цілісне уявлення, музичний твір, учитель музики, педагогічна стратегема, holistic representation, musical work, music teacher, pedagogical stratagem
Бібліографічний опис
Шип, С. В. Педагогічні стратегеми формування здатності вчителя музичного мистецтва до системно-цілісного уявлення про музичний твір [Текст] / С. В. Шип, Чень Цзицзянь // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 7 (81). – С. 249–261.