Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/6579
Title: Задача как средство формирования у школьников приемов аналитико-синтетической деятельности (на материале математики)
Other Titles: Mathematical Problem as a Means of Forming Skills of Analytico- Synthetic Activity Among Pupils (on the Material of Mathematics)
Authors: Шестакова, Лідія
Shestakova, Lidiia
Keywords: аналитико-синтетическая деятельность
математическая задача
теорема
обучение школьников
analytico-synthetic activity
mathematical problem
theorem
teaching pupils
Issue Date: 2014
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Шестакова, Л. Г. Задача как средство формирования у школьников приемов аналитико-синтетической деятельности (на материале математики) [Текст] / Л. Г. Шестакова // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова; редкол.: В. Г. Бевз, В. Ватсон, Л. П. Величко та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2014. – Вип. 4. – С. 44–50.
Abstract: Статья посвящена формированию у школьников приемов аналитико- синтетической деятельности. Даны определение (процесс познания окружающей действительности, когда изучаемые объекты, явления, факты подвергаются мысленному или фактическому расчленению на части, каждая часть изучается отдельно, выясняются взаимосвязи между ними, а затем целое воссоединяется из частей) и характеристика аналитико-синтетической деятельности. Рассмотрена математическая задача (и теорема) в качестве средства формирования названных характеристик. Описаны типы заданий: расчленение целого на составные части, установление отношений между частями целого; составление целого из частей; составление плана действий; проведение ретроспективного анализа, исследование полученного решения, проверка результата, обобщение способа решения; работа с заданиями, содержащими ошибки, математическими софизмами.
The article is devoted to the formation of skills of analytico-synthetic activity among pupils. The definition (the process of cognition of reality, when studied objects, phenomena, facts are subjected to mental or actual dismemberment into parts, each part is studied separately, clarified the relationship between them, and then reunited the whole of the parts) and characteristics of the analytico-synthetic activity is given. A mathematical problem (and a theorem) is considered as a means of forming these characteristics. Describes the types of tasks: the dismemberment of the whole into parts, establishing a relationship between the parts of a whole; drawing of a part; a plan of action; retrospective analysis, the study of the solution, check results, summarize ways to solve; working with tasks that contain errors, mathematical sophistry.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6579
Appears in Collections:Актуальні питання природничо-математичної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shestakova L.G..pdf268,16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.