Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/6556
Title: Усний рахунок як базова складова математичної культури та інтелектуального благополуччя учнів
Other Titles: Verbal Calculation as a Basic Component of Mathematical Culture and Intellectual Well-Being of Students
Authors: Гордєєва, Л. В.
Hordieieva, L. V.
Амброзяк, О. М.
Ambroziak, O. M.
Keywords: усний рахунок
математичний інтерес
обчислювальна культура
творчість
розвиток уваги
прийоми усного рахунку
verbal calculation
interest in Mathematics
calculating culture
creativity
development of attention
techniques of verbal calculation
Issue Date: 2015
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Гордєєва, Л. В. Усний рахунок як базова складова математичної культури та інтелектуального благополуччя учнів [Текст] / Л. В. Гордєєва, О. М. Амброзяк // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, В. Ватсон, Л. П. Величко та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2015. – Вип. 5/6. – С. 42–48.
Abstract: В роботі з’ясовано зміст поняття усний рахунок;розглянуто проблему формування математичної культури учнів; актуалізовано значення усного рахункута особливості успішного навчання з врахуванням трьох основних складових навчального процесу під час вивчення математики. Зазначено теоретико - методичну базу для підготовки вчителя, надано рекомендації з підбірки завдань, які забезпечують розвивальні можливості рахунку без використання різних засобів. Висвітлено досвід щодо створення системи роботи з навчання усному рахунку в 5-11 класах в умовах школи адаптую чого навчання на основі диференційованого підходу. Розглянуто приклади застосування різних типів завдань творчого характеру виходячи з пропозицій авторів ідей, що сприяють розвитку методологічної функціональності особистості, її системного критичного мислення, володіння технікою рефлексивного самопізнання, високою процесуальною спроможністю усного рахунку. Визначено формування математичної культури як однієї із головних умов інтелектуального благополуччя учнів під час проходження ЗНО з математики.
The work determines the meaning of verbal calculation as a basic component of mathematical culture and intellectual well-being of students. It considers the problem of formation of students’ mathematical culture. The work stresses the topicality of the problem of importance of verbal calculation and features of successful learning taking into account three main components of the educational process in learning mathematics. The article indicates theoretical - methodological basis for teacher training and gives recommendations from the selection of the tasks that provide developing opportunities of calculation without using various means. The work highlights the experience in developing of the training verbal calculation system in grades 5-11 in schools with adapting training based on a differential approach. The article consider the examples of the use of different types of creative tasks basing on the proposals of the authors of the ideas that favour the development of methodological functionality of a personality, his or her critical thinking, using of the technique of reflective self cognizance, high capacity of verbal calculation. The work determines the formation of mathematical culture as one of the main conditions of the intellectual well-being of students during their testing at the External Independent Assessment in mathematics.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6556
Appears in Collections:Актуальні питання природничо-математичної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gordeeva L., Ambroziak A..pdf283,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.