Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих учених

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 203
  • Документ
    Роль тайм-менеджменту у підвищенні соціальної компетентності учнів із ЗПР
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Настечик Анастасія; Nastechyk Аnastasiia; Чобанян Анна Варужанівна; Chobanian Anna Varuzhanivna
    У статті розглянуто проблему розвитку соціальних компетентностей учнів із затримкою психічного розвитку (далі – ЗПР ), зауважено на доцільності розвитку soft skills, зокрема спроможності до тайм-менеджменту дітей, зазначеної категорії. Визначено стратегії й основні принципи раціонального розподілу часу для учнів із ЗПР. Авторка статті, зазначає, що для учнів із ЗПР ефективні стратегії управління своїм часом (тайм-менеджмент) можуть зіграти важливу роль у забезпеченні результативності у виконанні завдань та досягненні поставлених цілей. Межами статті зазначається, що таймменеджмент є важливою складовою успіху для учнів із ЗПР. Зважаючи на численні вимоги повсякденного життя, для учнів початкової / середньої ланки із ЗПР важливо навчитися ефективне розподіляти свій час, щоб максимально розвинути власний потенціал і досягти академічних цілей. Раціональний розподіл часу дозволяє учням створити план, щоб збалансувати та узгодити вимоги кількох видів діяльності, визначити пріоритетність завдань і слідувати плану.
  • Документ
    Використання іпотерапії у дітей з аутизмом у період военного стану
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Мринський Вячеслав; Mrynskyi Viacheslav
    У статті висвітлено ефективність застосування іпотерапії в реабілітації дітей з аутизмом. Встановлено позитивну динаміку в їхньому розвитку, покращення емоційного стану, соціалізації та швидшої адаптації до взаємодії з навколишнім світом. Зроблено висновок, що іпотерапія для дітей з аутизмом сприяє їхньому розвитку та фізичній реабілітації.
  • Документ
    Сенсорний розвиток дітей з РАС раннього віку
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Кочур Ірина; Kochur Iryna; Косенко Юрій Миколайович; Kosenko Yurii Mykolaiovych
    У статті розглянуто роль сенсорного виховання для дітей з РАС раннього віку. Надані способи й рекомендації розвитку сенсорики. Розглянуті способи роботи з дітьми під час розвитку сенсорики.
  • Документ
    Використання методу «Майндуфлнес» як засобу розвитку мотиваційної сфери дітей з ООП
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Абрамчук Орися; Abramchuk Orysia; Чобанян Анна Варужанівна; Chobanian Anna Varuzhanivna
    Авторкою статті розглянуто використання методу «Майндфулнес» в якості засобу розвитку мотиваційної сфери, зокрема мотивації до навчання дітей з ООП. Межами статті визначено, що успішність розвитку мотивації до навчання залежить від: спроможності концентрувати увагу, здатності регулювати власні емоційні стани, свідомо використовувати уміння вчитися. Теоретичний аналіз спеціальної психолого-педагогічної літератури дозволив з’ясувати, що за: концентрацію уваги відповідає передня поясна кора, префронтальна кора, смугасте тіло; за емоційну регуляцію – префронтальна кора, лімбічні ділянки; за усвідомлене ставлення до навчання: інсула, медійна префронтальная кора, кора задньої частини поясної звивини, частина верхньої тім’яної частки на медіальній поверхні півкуль. Метод «Майндфулнес» дозволяє ефективно пливати на вказані ділянки кори головного мозку дітей з ООП, що сприятливо позначиться на вмотивованості до навчання.
  • Документ
    Психолого-педагогічний супровід молодших школярів із ЗПР в умовах воєнного стану
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Демідова Наталія; Demidova Nataliia; Олефір О. І.; Olefir O. I.
    Затримка психічного розвитку поєднує в собі комплекс порушень розвитку психічних функцій. Це істотно впливає на якість навчання учня молодшої школи. сихолого-педагогічний супровід дає можливість дитині із ЗПР адаптуватися до навчального процесу. У статті описано завдання такої системи та особливості. Також запропоновано варіанти впровадження в неї технології фанфікшену.
  • Документ
    Педагогічні аспекти використання дидактичних ігор в процесі розвитку довільної пам’яті учнів із затримкою психічного розвитку
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Совгир Лілія; Sovhyr Liliia; Дегтяренко Тетяна Миколаївна; Dehtiarenko Tetiana Mykolaivna
    У статті розкрито педагогічні аспекти використання дидактичних ігор в процесі розвитку довільної пам’яті учнів із затримкою психічного розвитку. Наголошується, що дидактична гра є методом навчання і виховання, головне призначення якого полягає у формуванні системи уявлень і понять, активного інтересу до того, що може стати джерелом удосконалення пізнавальних умінь і навичок шляхом вправляння в процесі ігрової діяльності. Ці ігри дають можливість навчати дітей різноманітним способам вирішення практичних завдань, сприяють покращенню процесу розвитку довільної пам’яті.
  • Документ
    Особливості сформованості емоційно-мотиваційного компоненту соціальної компетентності у молодших школярів із синдромом Дауна
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Шевченко Юлія; Shevchenko Yuliia
    Автор статті розглядає особливості сформованості емоційно-мотиваційного компоненту соціальної компетентності у молодших школярів із синдромом Дауна. У статті охарактеризовано формування соціальної компетентності у молодших школярів із синдромом Дауна, зокрема, цей процес дозволяє виявити модифікацію соціалізації під час розвитку молодшого шкільного віку. Проведене дослідження розкриває формування необхідних структурних компонентів соціальної компетентності, серед яких важливе місце займає сформованість емоційно-мотиваційного компоненту соціальної компетентності168 у молодших школярів. Автором визначено розвиток внутрішньої мотивації, уявне планування алгоритму майбутньої діяльності, вироблення вміння управління процесом власного навчання – від матеріальної, матеріалізованої їх форм до зовнішньо-мовленнєвої і далі – внутрішньо-мисленнєвої, що створює сприятливе підґрунтя для розвитку соціальної компетентності. Встановлено, що саме це дозволяє на якісно вищому рівні керувати перебігом власної діяльності у процесі навчання та подальшому соціальному становлення особистості.
  • Документ
    Особливості процесу розвитку пізнавальної активності дітей із затримкою психічного розвитку в умовах сучасного закладу освіти
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Завальна Поліна; Zavalna Polina; Колишкін Олександр Володимирович; Kolyshkin Oleksandr Volodymyrovych
    У статті розкрито особливості процесу розвитку пізнавальної активності дітей із затримкою психічного розвитку в умовах сучасного закладу освіти. Наголошується, що зазначені особливості полягають у систематичному і цілеспрямованому застосуванні інноваційних форм та методів навчання, зокрема таких як дидактичні ігри, з урахуванням їх індивідуальних психологічних особливостей. Використання гри, ігрових ситуацій є продуктивним засобом розвитку дитини із затримкою психічного розвитку, корекції її пізнавальної, емоційно-вольової, мотиваційної сфер і визначає способи орієнтування молодшого школяра при вирішенні виникаючих життєвих завдань.
  • Документ
    Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного часу
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Дзюба Наталія Сергіївна; Dziuba Nataliia Serhiivna; Самбур Людмила Іванівна; Sambur Liudmyla Ivanivna
    В статті описані основні теоретичні аспекти впливу військових конфліктів на стан педагогіко-психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Зазначені базові інструменти психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в Україні в час активної фази військового конфлікту.
  • Документ
    Особливості проведення корекційно-розвиткових занять з ритміки з дітьми із затримкою психічного розвитку
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Чайка Юлія; Chaika Yuliia; Бондаренко (Картава) Юлія Анатоліївна; Bondarenko (Kartava) Yuliia Anatoliivna
    У статі висвітлено проблему специфіки проведення корекційно-розвиткових занять з ритміки з дітьми із затримкою психічного розвитку, представлено сутність поняття «Ритміка», її корекційні можливості у роботі з дітьми досліджуваної категорії. Автором здійснено аналіз програмового матеріалу з організації корекційно-розвиткового заняття з ритміки з молодшими школярами із затримкою психічного розвитку, виділено основні ікорекційні завдання, засоби корекційного впливу.
  • Документ
    Формування навичок порівняння у молодших школярів із затримкою психічного розвитку
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Піючевська Анна; Pijuchevska Anna; Косенко Юрій Миколайович; Kosenko Yurii Mykolaiovych
    У статті відзначено актуальність мисленнєвої діяльності для розвитку дітей із затримкою психічного розвитку. Наголошено на важливості у корекційноосвітньому процесі формування умінь порівнювати в учнів зазначеної категорії. Надано визначення поняттю «порівняння». Описано діагностичну методику та проведено констатувальне дослідження. Висвітлено показники рівня сформованості вмінь порівнювати у школярів молодшого шкільного віку із ЗПР на констатувальному та контрольному етапах дослідження.
  • Документ
    Основні етапи та прийоми глинотерапії з дітьми із дитячим церебральним паралічем
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Буряк Ольга; Buriak Olha
    У статті досліджено та обґрунтовано корекційну спрямованість занять з глинотерапії для дітей із дитячим церебральним паралічем. Основну увагу приділено аналізуванню та розкриттю прийомів та етапів глинотерапії для дітей даної категорії, значення ліплення з глини в реабілітаційному процесі.
  • Документ
    Віртуальні екскурсії як інноваційний інструмент формування пізнавального інтересу дітей молодшого шкільного віку зі зниженням зору
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Ніколаєску Інна; Nikolaiesku Inna; Замша А. В.; Zamsha A. V.
    Аргументовано, що в освітньому процесі початкової школи під час вивчення предметів не приділяється належної уваги теорії та практиці використання цифрових ресурсів як способу активізації пізнавального інтересу молодших школярів. Вмотивовано необхідність використання віртуальних екскурсій як інноваційного засобу формування пізнавального інтересу дітей молодшого шкільного віку зі зниженням зору. Проаналізовано наявні в науково108 методичній літературі визначення віртуальних екскурсій та доповненої реальності, описуються програми доповненої реальності для дітей зі зниженням зору. Обґрунтовано методичні рекомендації щодо використання віртуальних екскурсій для дітей молодшого шкільного віку зі зниженням зору з позицій сучасної методичної науки і накопиченого досвіду практичної роботи у галузі спеціальної освіти.
  • Документ
    Сучасні підходи до формування толерантної поведінки у молодших школярів зі зниженим слухом
    (2023) Мирошніченко Вікторія; Myroshnichenko Viktoriia; Колишкін Олександр Володимирович; Kolyshkin Oleksandr Volodymyrovych
    У статті розкрито особливості формування толерантної поведінки молодших школярів зі зниженим слухом у позаурочній діяльності. Зазначається, що толерантність є необхідною умовою для створення атмосфери доброзичливості й взаєморозуміння між людьми. Для формування толерантної поведінки спочатку потрібно визначити рівень толерантності дитини, а потім через години спілкування, сюжетно-рольові ігри створювати ситуації де, дитина поважає себе, оточуючих, уміє взаємодіяти.
  • Документ
    Розвиток просторової організації рухів дошкільників зі зниженим зором засобами музично-ритмічної діяльності
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Миндрул Катерина; Myndrul Kateryna; Бондаренко (Картава) Юлія Анатоліївна; Bondarenko (Kartava) Yuliia Anatoliivna
    У статті показано важливість корекційної складової навчально виховного процесу дітей з порушеннями зору. Є розвиток рухової активності, який здійснюється в процесі фізичного виховання та лікувальної фізкультури що передбачає спеціальні заняття з ритміки, які спрямовані на подолання гіподинамії, зумовленої труднощами зорово-рухового орієнтування у просторі. Оскільки порушення зорового сприймання спричиняє недоліки фізичного розвитку (некоординованість рухів, їх аритмічність, невміння узгоджувати рухи з характером музики, темпом, ритмом тощо), виникає необхідність більше спрямовувати навчально-виховну роботу на музично-ритмічних заняттях на корекцію та розвиток у дітей дошкільного віку, з порушеннями зору сенсорнорухової сфери.
  • Документ
    Розвиток творчого самовираження учнів початкових класів зі зниженим зором засобами театральної діяльності
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Кононенко Сергій; Kravchuk Oleksandra; Колишкін Олександр Володимирович; Kolyshkin Oleksandr Volodymyrovych
    Стаття присвячена проблемі розвитку творчого самовираження учнів початкових класів зі зниженим зором засобами театральної діяльності. У статті обґрунтовано значення театральних засобів для розвитку творчих здібностей та комунікативних навичок учнів зі зниженим зором. Автор розглядає педагогічні підходи та методи роботи з учнями зі зниженим зором, які допоможуть активізувати їх творче самовираження у процесі театральної діяльності.
  • Документ
    Розвиток психомоторних здібностей у дітей зі зниженим слухом в умовах спеціального закладу освіти
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Кононенко Сергій; Kononenko Serhii; Дегтяренко Тетяна Миколаївна; Dehtiarenko Tetiana Mykolaivna
    У статті розкрито особливості процесу розвитку психомоторних здібностей у дітей зі зниженим слухом, які враховують високу варіативність психомоторних проявів і вимагають підвищеної уваги та використання широкого діапазону засобів, спрямованих на їхній розвиток. Наголошується, що високий рівень розвитку психомоторних здібностей у дітей означеної нозології є основою ефективного прояву усіх психомоторних проявів та буде створювати передумови для розвитку вже окремих здібностей, що є провідними у тій чи іншій руховій діяльності.
  • Документ
    Формування географічних понять у школярів з порушеннями слуху
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Зубко Юлія; Zubko Yuliia; Замша А. В.; Zamsha A. V.
    У статті наголошено на важливості формування географічних понять у дітей з порушеннями слуху. Проаналізовано наукові дослідження з проблеми навчання учнів зазначеної категорії. Наголошено на складності й довготривалості формування понять у школярів з порушеннями слуху. Висвітлено диференціацію географічних понять на загальні та одиничні. Описано прийоми формування географічних понять в учнів з порушеннями слуху. Наведено приклади формування географічних понять. Підкреслено необхідність врахування складності загального поняття та пізнавальних можливостей учнів з порушеннями слуху.
  • Документ
    Алгоритм розвитку слухового сприймання у молодших школярів зі зниженим слухом
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Жабко Антоніна; Zhabko Antonina
    У статті розглянуто особливості розвитку слухового сприймання у молодших школярів із зниженим слухом. Здійснено аналіз науково-методичних досліджень з цієї проблеми. Наголошено на важливості врахування індивідуальних психофізичних показників дітей зі зниженим слухом в процесі розвитку в них слухового сприймання. Висвітлено алгоритм розвитку слухового сприймання у молодших школярів зазначеної категорії. Наведено приклади з власного практичного досвіду.
  • Документ
    Сенсорний розвиток дітей зі зниженим зором як напрям корекційної роботи тифлопедагога
    (СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Даниленко Дарина; Danylenko Daryna; Бондаренко (Картава) Юлія Анатоліївна; Bondarenko (Kartava) Yuliia Anatoliivna
    У статті автором висвітлено проблему проведення корекційних занять з сенсорного розвитку дітей зі зниженим зором. Розкрито досвід роботи з формування і розвитку у дошкільників основних сенсорних функцій таких, як розрізнення за кольором, формою, величиною. Наведено приклади корекційних ігор, які можуть використовувати у своїй діяльності вчителі-дефектологи (тифлопедагоги). Приділення уваги сенсорному розвитку дитини зі зниженим зором сприяє удосконаленню органів відчуття, накопиченню уявлень про навколишній світ.