Методика формування творчих якостей особистості майбутніх учителів музики в процесі вивчення вокальної романсової лірики

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У роботі розкрито феномен творчих якостей особистості у науковому дискурсі, специфіку фахової підготовки майбутніх учителів музики до формування творчих якостей особистості в процесі вивчення вокальної романсової лірики. Визначено сутність феномену творчих якостей особистості майбутнього вчителя музики-вокаліста, з’ясовано його компонентну структуру. Обґрунтовано методологічне забезпечення (наукові підходи, педагогічні принципи) та методику (педагогічні умови та методи) формування творчих якостей особистості майбутніх учителів музики в процесі вивчення вокальної романсової лірики. Визначено критерії, показники та рівні оцінювання стану сформованості творчих якостей особистості. Експериментально перевірено ефективність методики формування творчих якостей особистості майбутніх учителів музики в процесі вивчення вокальної романсової лірики.
Thesis deals with the issue of the future music teachers’ professional training for the development of their personal creative features in the process of studying vocal romancing lyrics. The creative features of the future teacher’s personality are realized in the educational process and become the result of his or her creative activity: they are formed gradually, during training and professional development, under the conditions of the stimulation of students’ creative self-expression and professional activity. The componential structure of the professional issue under study consists of psycho-pedagogical, cognitive-developing, performing-technological, creative- reflexive components and their corresponding elements. A romancing lyrics is an artistic space, the content of which has an impact on the resource for the creative and pedagogical growth of future musical art teachers, stimulates the formation of personality’s creative features. The author has established pedagogical conditions, has justified the approaches, principles and methods, which were gradually implemented into the educational process of future music teachers’ vocal training. As a result, these conditions provide pedagogical influence on the development of students’ creative features. The criteria and indicators for the assessment of the level of development of future music teachers’ creative features have been determined. The criteria against which this phenomenon had been evaluated were the following: motivational-personal, cognitive-procedural, performing-activistic, innovative-reflexive. The effectiveness of the implementation of the methodological complex (pedagogical conditions, principles, methods) was experimentally proved at the following stages: motivational-emotional, content-activistic, reflexive-correctional. The effectiveness of methodologies of forming the creative qualities of the personality of future teachers of musical art in the process of studying vocal romance lyrics is experimentally tested and confirmed.
Опис
Ключові слова
методика, творчі якості особистості, формування романс творчих якостей особистості майбутніх учителів музики, вокальна підготовка, вокальна виконавсько-педагогічна діяльність, creative features,, methodology, representations, development of future music teachers’ creative features, vocal training, vocal performing and pedagogical activity, romance
Бібліографічний опис
Чень Люсін Методика формування творчих якостей особистості майбутніх учителів музики в процесі вивчення вокальної романсової лірики [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / Чень Люсін ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; наук. керівник Т. В. Осадча. – Суми, 2018. – 20 с.