Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/6000
Title: Методика формування комунікативної культури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорового навчання
Other Titles: Methodology of Formation of the Future Musical Art Teachers’ Communicative Culture in the Process of Conductor-Choral Training
Authors: Ван Яцзюнь
Van Yatsziun
Keywords: методика
формування
комунікація
комунікативна культура
диригентсько-хорове навчання
майбутні учителі музичного мистецтва
methodology
formation
communication
communicative culture
conductor-choral training
future musical art teachers
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Ван Яцзюнь Методика формування комунікативної культури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорового навчання [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / Ван Яцзюнь ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; наук. керівник О. Є. Реброва. – Суми, 2018. – 20 с.
Abstract: Дисертація є комплексним дослідженням у галузі теорії та методики музичного мистецтва щодо проблеми формування комунікативної культури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорового навчання. У роботі розкрито феномен комунікації в науковому дискурсі, специфіку комунікативної функції музичного мистецтва та диригентсько- хорової підготовки. Визначено сутність наукового словосполучення «комунікативна культура майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорового навчання». Обґрунтовано зміст та структуру комунікативної культури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорового навчання, розроблено та теоретично обґрунтовано методику її формування. Визначено критерії та показники оцінювання комунікативної культури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорового навчання, схарактеризовано їх рівні. Експериментально перевірено ефективність запропонованої методики формування комунікативної культури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі диригентсько-хорового навчання.
The thesis is a comprehensive study in the field of theory and methods of musical art on the problem of forming future musical art teachers’ communicative culture in the process of conductor-choral training. The study reveals the phenomenon of communication in scientific discourse, shows its interdisciplinary use, in particular, in sociology, psychology, culture studies, pedagogy, art studies. The specific of the communicative function of musical art and conductor-choral training is concretized. The essence of the concept of “communicative culture” is generalized, the essence of the scientific phrase “communicative culture of the future musical art teachers in the process of conductor-choral training” is determined. The content is substantiated and the structure of the future musical art teachers’ communicative culture in its projection into conductor-choral training consisting of motivational-value, emotional-empathic, cognitive-informational and activity- behavioral components is developed. The methodology of formation of the future musical art teachers’ communicative culture in the process of conductor-choral training is developed. The methodology is based on the cultural, systemic-synergetic, axiological, phenomenological-hermeneutic and competence approaches. The methodology envisages introduction of pedagogical principles, pedagogical conditions and methods. Criteria and indicators of evaluation of the future musical art teachers’ communicative culture in the process of conductor-choral training are determined, their levels are described. Criteria and indicators corresponded to the components of the structure of the communicative culture and their elements: intentional-value criterion – motivational-value component; emotional-identification criterion – emotional-empathic component; cognitive-interpretive criterion – cognitive- informational component; activity-productive criterion – activity-behavioral component. Due to specially selected methods, quantitative and qualitative indicators of the level of formation of the future musical art teachers’ communicative culture in the process of conductor-choral training are set: high – value-reasoned, medium – dialogical-selective, low – spontaneous-stochastic. The effectiveness of the proposed methodology of formation of the future musical art teachers’ communicative culture in the process of conductor-choral training, which was introduced in stages: motivational-informational, value- analytical, reflexive-creative, have been experimentally tested.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6000
Appears in Collections:Автореферати дисертацій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_van_yaczyun.pdf473,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.