Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5650
Title: Впровадження моделі «ротація за станціями» у процес навчання хімії
Other Titles: The Introduction of the «Rotation by Stations» Model in the Chemistry Education Process
Authors: Бабенко, Олена Миколаївна
Babenko, Olena Mykolaivna
Keywords: освітні технології
технологія змішаного навчання
інформаційно- комунікаційні технології
ротаційна модель
модель «ротація за станціями»
традиційне навчання
он-лайн навчання
навчання у групах
educational technologies
mixed training technology
information and communication technologies
rotational model
«rotation by stations» model
traditional training
online learning
group learning
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Бабенко, О. М. Впровадження моделі «ротація за станціями» у процес навчання хімії [Текст] / О. М. Бабенко // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін., голова редкол. О. С. Чашечникова]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2017. – № 2 (10). – С. 11–17.
Abstract: Мета статті полягає у з’ясуванні сутності «ротації за станціями» як однієї з моделей технології змішаного навчання та дослідженні можливості її впровадження на уроках хімії. Методами дослідження виступили теоретичний аналіз літератури, узагальнення та систематизація виявлених даних для формування й обґрунтування висновків та проведення власного педагогічного експерименту. Встановлено, що провідною освітньою технологією з активним використанням інформаційно-комунікаційних технологій є змішане навчання. Це така технологія навчання, за якої учень освітнього закладу навчається як через онлайнові засоби, так і з використанням традиційних форм організації освітнього процесу. Поєднання традиційного і он-лайн навчання на уроках хімії створює можливості для активного залучення учнів до освітнього процесу, поліпшення його якості. Навчання за моделлю «ротація за станціями» дає змогу залучати всіх учнів до активної та творчої навчальної діяльності, процесу самонавчання, самореалізації. Учні навчаються спілкуватися, співпрацювати, критично мислити, відстоювати свою позицію. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів впровадження технології змішаного навчання у освітній процес. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у з’ясуванні особливостей упровадження різних моделей змішаного навчання у процес вивчення хімії в школі та порівняння їх ефективності.
The purpose of the article is to clarify the essence of «rotation by stations» as one of the models of mixed training technology and to explore the possibility of its implementation in chemistry classes. The methods of the research were theoretical analysis of the literature, generalization and systematization of the revealed data for the formation and substantiation of the conclusions and the conduct of one's own pedagogical experiment. It is established that blended learning is the leading educational technology with the active use of information and communication technologies. This is a technology of learning, in which the student of the educational institution learns both through online means and using traditional forms of organization of the educational process. The combination of traditional and online teaching in chemistry classes creates opportunities for active involvement of students in the educational process, and its quality improves. Training on the model of «rotation by stations» allows you to involve all students in active and creative learning activities, the process of self-study, self-realization. Students learn to communicate, cooperate, critically think, defend their position. The merits of the model «rotation by stations» include the following: - effective use of working time in the lesson; - the opportunity to work out the training material comprehensively; - the timely identification of students who have difficulties in studying a particular educational material; - Individual approach to each student; - a change in the type of educational work, which makes fatigue and boredom impossible in the lesson; - Students are motivated to acquire knowledge independently, apply them, have the skills of teamwork, decision-making, complex problem solving, creative thinking, emotion management; - Priorities of using Internet resources change (focus on educational material, not on social network and games). The conducted research does not exhaust all aspects of introduction of technology of the mixed training in educational process. Prospects for further research are seen in elucidating the features of the introduction of various models of mixed learning in the process of studying chemistry in school and comparing their effectiveness.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5650
Appears in Collections:Актуальні питання природничо-математичної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Babenko.pdf461,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.