Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5581
Title: Peculiarities оf Aggression State оf the Junior Schoolchildren with Speech Development Disorders
Other Titles: Особливості агресивного стану в молодших школярів із порушеннями мовленнєвого розвитку
Authors: Bielova, Olena
Бєлова, Олена
Keywords: агресивний стан
види агресії
підвиди агресії
контрольована агресія
змагальна агресія
захисна агресія
депресивна агресія
демонстративна агресія
фізична агресія
aggressive state
types of aggression
subtypes of aggression
controlled aggression
competitive aggression
defense aggression
depressive aggression
demonstrative aggression
physical aggression
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Bielova, О. Peculiarities оf Aggression State оf the Junior Schoolchildren with Speech Development Disorders [Текст] / О. Bielova // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 4 (78). – С. 397–406.
Abstract: У статті представлені результати дослідження стану агресії в молодших школярів із порушеннями мовленнєвого розвитку. За результатами підсумкового аналізу науково-методичних джерел було виділено три види та шість підвидів агресії й визначена їх симптоматика: саморегульований вид агресії вмістив контрольований і змагальний підвиди; прихований - захисний і депресивний; поведінковий - демонстративний і фізичний. Методи дослідження включали модернізовані малюнкові методики: «Малюнок неіснуючої тварини», «Малюнок моєї сім'ї», «Малюнок мого класу», на основі яких було виявлено особливості агресії та рівень її прояву в дітей із типовим психофізичним розвитком, із порушеннями мовлення, а також порівняли специфіку прояву агресії у трьох сферах: «Я-Особистість», «Я в сім'ї» та «Я в соціумі».
According to the results of the study with the help of the research methods three types and six subtypes of aggression and also their symptoms have been found out: self-controlled types of aggression includes controlled and competitive subtypes of aggression; hidden type - defense and depressive; behavioral type - demonstrative and physical. There have been discoveries of sides of aggression and a level of aggression shown in kids with normal physical and psychological development and also in kids with phonetic underdeveloped speech (we use abbreviation: phonetic underdeveloped speech - PhUS), phonetic-phonemic underdeveloped speech (we use abbreviation: phonetic-phonemic underdeveloped speech - Ph-PhUS) and unsharply manifested general speech underdevelopment (we use abbreviation: unsharply manifested general speech underdevelopment - UGSU). The aim of our research is to study the unconscious aggression of the junior schoolchildren with SDD, as a state which is directed to oneself - "I am a Personality" by the methodology of M. Druzkevych "The picture of a non-existing animal"; to family members - "I am in the family" by the methodology of R. Berns and S. Kaufman "The picture of my family"; to the collective - "I am in the society" by means of the picture methodology, which is based on the studies of R. Berns, J. Buk, Wulf, M. Druzkevych, S. Kaufman, L. Korman, M. Lusher, K. Makhover, B. Hjulsa and others - "The picture of my class".
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5581
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bielova.pdf1,08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.