Історичні аспекти розвитку масових відкритих он-лайн курсів у вищій освіті

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядається термін «масові відкриті он-лайн курси», його значення й мета, також окреслюються деякі вже існуючі платформи курсу, досліджується історія виникнення масових відкритих он-лайн курсів. Описується технологія масових відкритих он-лайн курсів як результат логічного розвитку відкритих освітніх ресурсів та дистанційного навчання. Висвітлюється поняття відкритої освіти як основи концепції розвитку масових відкритих он-лайн курсів, наводяться приклади університетів, залучених до відкритої освіти та їхні особливості. Окреслюються перспективи відкритої освіти та масових відкритих он-лайн курсів у майбутньому. Розкривається негативний вплив масових відкритих он¬лайн курсів на традиційну систему навчання.
The article observes the term massive open online courses, its meaning and purpose, it also observes some platforms of the course, investigates the history of the emergence of massive open online courses. The technology of masive open online courses as a result of a logical development of open educational resources and distance learning is described. The concept of open education is observed as the basis of the concept of massive open online courses. Examples of universities involved in open education and their features are described. The prospects of open education and massive open online courses in the future are also described. It reveals the negative impact of massive open online courses on traditional system of education. The advantages of the projects of massive open online courses are outlined: free, mass and global character; they attract the best teachers from all universities in the world; presence of elements of traditional education - schedules, deadlines, exams; presence of numerous channels for feedback between all elements of the educational sphere: listener - teacher, listener - listener, teacher - teacher; after courses the information remains on the Internet and continues to be supplemented by the participants; the role of the teacher changes: the teacher becomes only a mediator or a colleague; use of specially prepared lectures, rather than simple electronic content of the material. It is concluded that massive open online courses are gaining high popularity around the world. The emergence of massive open online courses is based on the implementation of modern educational principles of openness of education, equality of participants in the educational process, internationalization of the educational systems, globalization of the educational space, individualization of education. The rapid development of massive open online courses challenges the effectiveness of the traditional education system, and today massive online courses challenge this traditional system by collecting millions of donations and participants. Despite the fact that these courses have appeared relatively recently, they are already known and implemented in many countries, in particular in the European Union, the United States, Canada, the United Kingdom and even China. In the future, massive open online courses will become a commonplace phenomenon in our country, so teachers should be prepared to apply them.
Опис
Ключові слова
масові відкриті он-лайн курси, відкрита освіта, відкриті освітні ресурси, дистанційне навчання, вища освіта, традиційна система освіти, massive open online courses, open education, open educational resources, distance learning, higher education, traditional education system
Бібліографічний опис
Бацуровська, І. Історичні аспекти розвитку масових відкритих он-лайн курсів у вищій освіті [Текст] / І. Бацуровська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 4 (78). – С. 250–258.