Упровадження соціально-педагогічних умов формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів в освітній процес ВНЗ

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Метою статті є розкриття шляхів упровадження соціально-педагогічних умов формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів в освітній процес вищих навчальних закладів. Методами дослідження стали: структурний аналіз, синтез, порівняння, класифікація, узагальнення. Уточнено сутність понять «здоров'язбережувальна компетентність» та «соціально-педагогічні умови». Визначено соціально-педагогічні умови формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів (підвищення мотивації до здоров'язбережувальної діяльності; забезпечення здоров'язбережувальної спрямо¬ваності змісту підготовки майбутніх соціальних педагогів; розробка та реалізація комплексної програми з формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів). Розкрито шляхи впровадження визначених соціально- педагогічних умов формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів в освітній процес вищих навчальних закладів.
In conditions when the population of Ukraine needs social assistance, social protection and healthcare, the need for qualified specialists in the social sphere with the existing health-saving competence becomes especially topical and will be able to carry out activities aimed at addressing the needs of society. The aim of the article is to disclose the ways of introducing socio-pedagogical conditions for the formation of the health-saving competence of the future social educators in the educational process of higher education institutions. Methods of research were: structural analysis, synthesis, comparison, classification, generalization. In the article the essence of concepts "health-saving competence" and "social- pedagogical conditions" is clarified. It is concluded that increasing the motivation for health¬saving activities (awareness of the importance of health-saving competence for the successful implementation of the future professional activity, presence of pedagogical interaction between the teacher and students, a favorable emotional and comfortable educational environment for the formation of health-saving competence, activation of self-education of the future social educators in health-saving activity) the content of training of the future social educators (providing future professionals with the opportunity to obtain professionally directed health¬saving knowledge and skills, conducting an educational out-of-class work on topical health¬saving issues) developing and implementing a comprehensive program for building the health¬saving competence of the future social educators (based on principles: systematic and consistent character, mutual respect and benevolent relations; collective interaction in the process of formation; reflexivity) will make the process of forming health-saving competence of the future social educators in the process of vocational training efficient.
Опис
Ключові слова
майбутні соціальні педагоги, здоров'язбережувальна компетентність, соціально-педагогічні умови, освітнє середовище, вищий навчальний заклад, social educator, health-saving competence, social-pedagogical conditions, educational environment, higher education institutions
Бібліографічний опис
Лехолетова, М. Упровадження соціально-педагогічних умов формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів в освітній процес ВНЗ [Текст] / М. Лехолетова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 5 (79). – С. 408–417.