Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5342
Title: Організаційно-педагогічні умови формування просоціальної поведінки учнів основної школи засобами інформаційно-комунікаційних технологій
Other Titles: Organizational-Pedagogical Conditions in the Formation of Prosocial Behavior of Students in the Secondary School Through Using Information and Communication Technologies
Authors: Хомич, Олена
Khomych, Olena
Keywords: педагогічна умова
організаційно-педагогічна умова
просоціальна поведінка
учні основної школи
педагогічні технології
інформаційно- комунікаційні технології
pedagogical condition
organizational and pedagogical condition
prosocial behavior
pupils of the secondary school
pedagogical technologies
information and communication technologies
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Хомич, О. Організаційно-педагогічні умови формування просоціальної поведінки учнів основної школи засобами інформаційно-комунікаційних технологій [Текст] / О. Хомич // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 5 (79). – С. 370–380.
Abstract: Стаття присвячена характеристиці організаційно-педагогічних умов, що забезпечують ефективність процесу формування просоціальної поведінки учнів основної школи. Обґрунтування виділених умов здійснюється на основі аналізу психолого- педагогічної літератури, результатів експериментальної роботи, а також вікових особливостей учнів основної школи. Авторкою розглядаються такі організаційно- педагогічні умови: розробка навчально-методичного комплекту «Вчимося жити разом»; підготовка координаторів проекту «Вчимося жити разом» до формування просоціальної поведінки учнів основної школи; створення системи науково-методичного супроводу формування просоціальної поведінки учнів основної школи.
The article is devoted to the description of organizational-pedagogical conditions that ensure the effectiveness of the process of formation of prosocial behavior of students in the secondary school. The purpose of the article is to determine organizational-pedagogical conditions in the formation of prosocial behavior of the students of the secondary school using ICT. In order to achieve the aim of research the author used the following methods: analysis of domestic psychological and pedagogical literature; observation; pedagogical experiment. The substantiation of the selected conditions is based on the analysis of psychological and pedagogical literature, the results of experimental work, and the age characteristics of students in the secondary school. The author considers the following organizational and pedagogical conditions: development of a toolkit "Learn to live together"; preparation of the coordinators of the project "Learn to live together" for the formation of the prosocial behavior of the students of the secondary school; creation of a system of scientific and methodological support for the formation of prosocial behavior of students of the secondary school. The "Learn to live together" toolkit consists of a teacher program and manual, a workshop for students, a collection of multimedia presentations and video materials. All editions are in Ukrainian and Russian in printed and electronic versions. In order to form the readiness of the teachers to form the prosocial behavior of the students of the secondary school, we have trained teachers through full-time training and distance learning (distance course). The purpose of the full-time training is to train coordinator teachers to organize and implement the formation of prosocial behavior of students in the secondary school. The purpose of the online training course for teachers "Learn to live together" is to increase professional competence of the pedagogical staff regarding the methodology of forming social skills for children and adolescents. Today, the actual direction in the educational system is development of the informational educational space. Therefore, the interaction and activity of all structures and subsystems of education takes place under conditions of active learning and use of ICT. The main form of interaction of teachers in the virtual plane is distance course. And social networks, groups and pages at social networks, blogs, a forum, e-mail, multimedia course have proved themselves as an effective means.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5342
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khomych.pdf973,97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.