Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5329
Title: Стан сформованості дослідницької компетентності майбутніх учителів біології у процесі проведення педагогічного експерименту
Other Titles: The State of Formation of Research Competence of the Future Teachers Of Biology in the Process of Conducting a Pedagogical Experiment
Authors: Пташенчук, Оксана Олексіївна
Ptashenchuk, Oksana Oleksiivna
Keywords: сформованість дослідницької компетентності
майбутні вчителі біології
лінійний педагогічний експеримент
критерії
показники
рівні
професійна освіта
formation of research competence
future teachers of Biology
linear pedagogical experiment
criteria
indicators
levels
vocational education
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Пташенчук, О. Стан сформованості дослідницької компетентності майбутніх учителів біології у процесі проведення педагогічного експерименту [Текст] / О. Пташенчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 5 (79). – С. 199–211.
Abstract: У статті описано педагогічний експеримент щодо формування дослідницької компетентності майбутніх учителів біології у процесі професійної підготовки. Окреслено критерії аналізу й оцінки стану сформованості дослідницької компетентності. Охарактеризовано критеріально-рівневий інструментарій оцінки сформованості компонентів дослідницької компетентності. Описано показники комунікативного компоненту за репродуктивним, продуктивним і творчим рівнями. Доведено вплив авторської дидактичної системи формування дослідницької компетентності майбутніх учителів біології на процес професійної підготовки.
The purpose of the article is to substantiate the feasibility of using the criterion-level toolkit to assess the state of formation of research competence and analyze the dynamics of its formation during conducting of a linear pedagogical experiment. In order to achieve this goal a set of methods is used: theoretical (analysis, synthesis, comparison, systematization and generalization of the obtained data), empirical (questioning, testing, conversation, observation, pedagogical experiment); methods of mathematical statistics (quantitative and qualitative analysis) of the obtained data. The article describes a pedagogical experiment on the formation of research competence of the future Biology teachers in the process of professional training. In order to study the effectiveness of the developed didactic system of forming the research competence of the future Biology teachers in the process of professional training, a consistent (linear) pedagogical experiment was organized and conducted. A criterion-level toolkit for evaluation of the formation of components of research competence was characterized. The criteria for analysis and evaluation of the state of formation of research competence were outlined. Taking into account the components of our research competence, the corresponding criteria for evaluating the formation of research competence are determined: cognitive, activity-operational, motivational, personal and communicative. For each criterion indicators are defined, the degree of manifestation of which determine the level of formation of the relevant component of research competence. The levels of formation of research competence of the future teachers of Biology and its components: reproductive, productive and creative are determined. As an example, the indicators of the communicative component are described according to the established levels of formation. The main measures used to carry out the research during the formative stage of the pedagogical experiment are indicated. The calculated qualitative indices before and after introduction of the developed didactic system of formation of research competence of the future teachers of Biology are given. The results of the pedagogical experiment showed a significant increase of the levels of formation as a separate component of the research competency, and actually as an integrative indicator. The obtained results prove the effectiveness of the developed didactic system of forming the research competence of the future Biology teachers, which makes it expedient to use it in the process of professional training of the future teachers not only in Biology, but also in other disciplines of the natural cycle.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5329
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ptashenchuk.pdf997,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.