Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5082
Title: Формування соціальної компетентності майбутніх фахівців з економіки у процесі викладання соціально-гуманітарних дисциплін
Other Titles: Formation of Social Competence of the Future Specialists in Economics in the Process of Teaching Social and Humanitarian Disciplines
Authors: Соболєва, Світлана
Sobolieva, Svitlana
Keywords: компетенція
компетентність
компетентнісний підхід
соціальна компетентність
соціальна компетенція
комунікативна компетентність
структура соціальної компетентності
формування соціальної компетентності
соціально-гуманітарна підготовка
competency
competence
competence approach
social competence
social competency
communicative competence
structure of social competence
formation of social competence
social and humanitarian training
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Соболєва, С. Формування соціальної компетентності майбутніх фахівців з економіки у процесі викладання соціально-гуманітарних дисциплін [Текст] / С. Соболєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 2 (76). – С. 197–206.
Abstract: У статті обґрунтовано важливість компетентнісного підходу у професійній підготовці майбутніх фахівців із економіки, здатних до ефективної соціальної взаємодії в умовах глобалізації. Визначено сутність поняття соціальна компетентність. Схарактеризовано структуру соціальної компетентності та основні проблеми щодо її формування. Обґрунтовано роль соціально-гуманітарних дисциплін у формуванні соціальної компетентності у студентів економічних спеціальностей. Проаналізовано зміст навчальних програм дисциплін соціально-гуманітарного циклу щодо його сприяння формуванню соціальної компетентності. Показано переваги активних форм проведення занять і творчих завдань для студентів у розвитку соціальних, комунікативних, професійних та інших компетенцій.
The article substantiates the importance of a competence approach in training of the future specialists in economics capable of effective social interaction in the context of globalization. The purpose of the article is to analyze the essence and content of the social competence of the future specialists in economics, to determine the basic methods of its formation in the process of teaching social and humanitarian disciplines. During the research were used theoretical and empirical methods that allowed to determine the essence, structure of social competence, to analyze the main approaches and to find out the role of social and humanitarian disciplines in its formation in the process of professional training of the future specialists in economics. In the article the essence of the concept of "social competence", which consists in a qualitative degree of socialization of the individual, the availability of a set of social knowledge and skills that enable it to perform its social roles in accordance with its own needs and norms and requirements of society; the ability to solve individual social problems is defined. The structure of social competence is described. Its main components are cognitive- behavioral (representing as a set of social knowledge, skills and abilities necessary for successful social activity) and motivational-personal. The main problems of formation of the social competence of the future specialists in economics are defined and analyzed. The main problems are reduction of social and humanitarian component in the content of professional education; minimization of interpersonal communication in the context of informatization of society; lack of communicative skills, low level of communicative culture, etc. The role of social and humanitarian disciplines in formation of social competence among students of economic specialties is substantiated. The content of educational programs of disciplines of the social and humanitarian cycle is analyzed in relation to its promotion of the formation of social competence. The advantages of active forms of conducting classes and creative tasks for students in development of social, communicative, professional and other competencies are shown.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5082
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sobolieva.pdf910,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.