Критерії оцінювання сформованості художньо-смислових уявлень майбутніх учителів музики

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто проблематику функціонування уявлень у музично- виконавському процесі з метою наукового обґрунтування критеріїв та показників оцінювання компонентів структури художньо-смислових уявлень майбутніх учителів музики у процесі навчання гри на фортепіано. Уточнено механізми дії зазначених компонентів, на основі чого обґрунтовано когнітивно-текстологічний, досвідно-асоціативний та виконавсько-інтерпретаційний критерії їх оцінювання.
In the article justification of the criteria and indicators for assessing the artistic- semantic ideas of the future music teachers has been substantiated. Component model of this phenomenon is presented. On the basis of the analysis of scientific literature it has been determined that at different stages of musical-performing training, scientists diagnose the formation of various kinds of ideas, such as: figurative-associative, intra-auditory, visual, auditory-motor, and others. The criteria for their evaluation are based on the study of the functions that these representations perform when working on a musical composition. It is shown that their structure is poly-modal, which is taken into account when developing criteria and indicators for evaluating the artistic-semantic ideas of the future music art teachers, in particular, in the process of learning piano playing. Artistic-semantic representations of the future music teachers perform a coordinating and optimizing function in performing activity in the condition of their actualization as a methodological resource. This updating is made possible by developing methodological support for the formation of the structure of artistic-semantic ideas of the future music teachers. The effectiveness of methodological support requires the development of criteria and indicators for assessing the level of the formation of artistic and semantic representations. Criteria and indicators should evaluate the modal-plastic component structure of artistic-semantic representations. Criteria for assessing the components and elements of artistic-semantic representations are defined as: cognitive-textual, which evaluates the level of development of musical-analytical qualities, flexibility of artistic thinking, consciousness and musical intelligence; experience-associative, which assesses presence and extent of current artistic- perceptual experience; performing-interpreting, which evaluates the ability of students to flexible manipulation of artistic-semantic representations while working on musical works in various forms of activity (performing, teaching, etc.).
Опис
Ключові слова
уявлення, художньо-смислові уявлення, досвід, інтерпретація музичних творів, критерії, майбутні вчителі музики, representations, artistic-semantic representations, experience, interpretation of musical works, criteria, future music teachers
Бібліографічний опис
Лі Ює Критерії оцінювання сформованості художньо-смислових уявлень майбутніх учителів музики [Текст] / Лі Ює // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 2 (76). – С. 166–175.