Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5009
Title: Теоретичні та практичні умови формування всебічно розвиненої особистості засобами фізичної культури і спорту
Other Titles: Theoretical аnd Practical Conditions оf Formation оf Generalized Personality by Physical Culture аnd Sports
Authors: Головченко, Олексій Іванович
Holovchenko, Oleksii Ivanovych
Востоцька, Ірина Федорівна
Vostotska, Iryna Fedorivna
Keywords: особистісні якості
фізична культура особистості
спорт
підлітки
personal qualities
physical culture of the person
sport
teenagers
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Головченко, О. Теоретичні та практичні умови формування всебічно розвиненої особистості засобами фізичної культури і спорту [Текст] / О. Головченко, І. Востоцька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018 – № 3 (77). – С. 57–67.
Abstract: Складовою частиною загальної культури суспільства, спрямованої на зміцнення здоров'я, розвиток фізичних, морально-вольових та інтелектуальних здібностей людини є фізична культура. З метою вивчення теоретичних та практичних умов формування всебічно розвиненої особистості засобами фізичної культури і спорту проведено аналіз науково-методичної літератури. Результати проведеного аналізу дозволили визначити наявність термінології «фізична культура особистості», «особистісна фізична культура». Установлено, що ефективний розвиток особистості засобами фізичної культури забезпечується такою сукупністю психолого-педагогічних умов: опора на особистісно-орієнтовану освіту; орієнтація процесу фізкультурної освіти на розвиток загальної та спеціальної культури; цілеспрямоване формування ціннісної структури розвитку особистості, єдності ціннісної, характерологічної, фізичної, культурологічної складових.
Achieved level of development of society at each specific stage is characterized by the culture - a set of material and spiritual values created by people in the process of social and historical practice. An integral part of the general culture of society, aimed at health promotion, development of physical, moral-volitional and intellectual abilities of the person is physical culture. Organic part of physical culture is sport as a special field of detection and unified comparison of achievements of people in certain types of physical exercises, technical, intellectual and other training through competitive activities. The purpose of physical culture and sports according to the Olympic principles should be formation of a harmoniously developed personality. Physical and spiritual improvement of a person, mastering it with systematized knowledge in order to properly use physical exercises and methods of their independent use throughout life is carried out during the pedagogical process - the process of physical education. The purpose of the article is to analyze the theoretical and practical conditions for the formation of a fully developed personality by means of physical culture and sports. Methods of research are theoretical analysis, systematization and synthesis of scientific literature . One of the options for optimizing physical education is the concept of personal physical culture. Interpretation of the concept of "physical culture of the person" was paid attention by many experts in the field of physical culture and sports and identified with the notion of physical culture of man - this is not only the desire for physical improvement, but also the process of self-improvement, the application in practice of knowledge, skills for the rational use of physical exercises and other means. B. M. Shyian defines a concrete and perfect definition of "physical culture of the personality” as a set of human qualities acquired during the process of physical education and expressed in its activities aimed at the comprehensive improvement of its physical nature and the pursuit of a healthy lifestyle. The results of the analysis allowed to determine the presence of the terminology "physical culture of the individual”, "personal physical culture”. It has been established that the effective development of the personality means of physical culture is ensured by the following set of psychological and pedagogical conditions: reliance on personality-oriented education; orientation of the process of physical education to the development of general and special culture; purposeful formation of the value structure of the personality development, unity of value, characterology, physical and cultural components. Prospects for further research in this direction are the development of new approaches to optimize physical education of the New Ukrainian School on the basis of personal physical culture.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5009
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Holovchenko.pdf892,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.