Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4963
Title: Актуальні проблеми якості викладання у європейській вищій школі: аналіз пріоритетів освітньої політики ЄС
Other Titles: Urgent Problems of Quality of Teaching in the European Higher School: Analysis of EU Educational Policy Priorities
Authors: Сбруєва, Аліна Анатоліївна
Sbruieva, Alina Anatoliivna
Keywords: вища школа
якість вищої освіти
якість викладання
забезпечення якості вищої освіти
стандарти та рекомендації
тенденції
higher education
quality of higher education
quality of teaching
quality assurance of higher education
standards and recommendations
trends
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Сбруєва, А. Актуальні проблеми якості викладання у європейській вищій школі: аналіз пріоритетів освітньої політики ЄС [Текст] / А. Сбруєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 5 (69). – С. 49–63.
Abstract: Дослідження присвячено висвітленню пріоритетів політики Європейського Союзу у сфері вищої освіти. На основі структурно-логічного аналізу документів ЄС, присвячених проблемам якості вищої освіти, схарактеризовано тенденції розвитку стратегій європейської спільноти щодо забезпечення якості викладання у вищій школі. Конкретизовано сутність ключових понять дослідження (якість вищої освіти, якість викладання у вищій школі). Висвітлено структуру та змістові характеристики стандартів забезпечення якості вищої освіти, прийнятих ENQA. Виокремлено та конкретизовано сутність політичного, адміністративного, науково-педагогічного та технологічного вимірів рекомендацій, поданих у документах ЄС щодо забезпечення якості викладання у вищій школі. З'ясовано актуальні напрями оновлення порядку денного ЄС у досліджуваній сфері, прийняті у 2017 р.
The study is devoted to highlighting the priorities of European Union policy in the sphere of higher education. On the basis of structural and logical analysis of the EU documents devoted to the problems of higher education quality, the dynamics of development of Quality Assurance strategies in teaching in HEI is characterized. The analysis of the source of the study made it clear that the issues of ensuring the quality of teaching in higher education had become the subject of cooperation between the political and academic communities of the European region from the very first days of the existence of the EU. It is revealed that the problem of the quality of higher education and teaching excellence remains relevant in modern conditions. Through the terminological analysis of the content of international and national documents on higher education, the essence of key concepts of research (quality of higher education, quality of teaching in higher school) is specified. The structure of standards for quality assurance in higher education developed and adopted by ENQA in cooperation with other regional organizations, members of the E-4 Bologna Process Group is highlighted. It is shown that the Standards outline, first of all, the context, scope, purposes and principles for Quality Assurance (QA) in the European Higher Education Area. Three dimensions of standards are defined: 1) internal (institutional); 2) external (national, supranational); 3) standards for the quality assurance agencies. The political, administrative, pedagogical and technological dimensions of the recommendations presented in the modern EU documents on QA of teaching at the higher school are outlined. The urgent directions of the updated EU agenda on QA of higher education, adopted in 2017, were found: 1) tackling future skills mismatches and promoting excellence in skills development; 2) building inclusive and connected higher education systems; 3) ensuring higher education institutions contribute to innovation; 4) supporting effective and efficient higher education systems. Conclusions are made on deepening of interpretation of the essence of the problems existing in European higher education in EU documents. The trends consist in the transition from general political rhetoric to the need to ensure the quality of the educational process to a highly professional, holistic analysis of the mechanisms for solving the problem, which includes the characteristics of the external (political, economic, social, cultural) and internal (academic) contexts of the functioning of European higher education; generalization of the positive experience of national educational systems from the problem under study; development of European Standards and Recommendations on QA; scientific and pedagogical recommendations on the application of innovative forms and teaching methods, high-tech approaches to organization of the educational process; promotion of high quality teaching and formation of a system of continuous professional development of higher school teachers.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4963
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sbruieva.pdf931,24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.