Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4962
Title: Законодавчо-правові аспекти функціонування соціального партнерства у професійній підготовці фахівців сфери послуг Австрії та Німеччини
Other Titles: Legislative Aspects of Social Partnership Functioning in Vocational Training of Service Sector Specialists in Austria and Germany
Authors: Креденець, Надія
Kredenets, Nadiia
Keywords: соціальне партнерство
соціальні партнери
соціальний діалог
сфера послуг
законодавчо-нормативне забезпечення
професійна освіта
фахова підготовка
дуальна система навчання
ринок праці
теоретична і практична професійна підготовка
майбутні фахівці
social partnership
social partners
social dialogue
service sector
legislative and normative support
vocational education
dual education system
labour market
theoretical and practical vocational training
future specialists
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Креденець, Н. Законодавчо-правові аспекти функціонування соціального партнерства у професійній підготовці фахівців сфери послуг Австрії та Німеччини [Текст] / Н. Креденець // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 5 (69). – С. 35–49.
Abstract: У статті досліджена проблема формування законодавчо-нормативного забезпечення соціального партнерства у професійній підготовці фахівців сфери послуг у Німеччині та Австрії. Проаналізовано федеративні і земельні закони про професійну освіту Австрії та Німеччини. Розглянуто ключові аспекти взаємодії міністерств та освітніх об'єднань для налагодження співпраці на міністерському, регіональному, локальному та міжнародному рівнях. На підставі аналізу законодавчо-правових документів зроблено висновок, що всі соціальні партнери приймають спільно рішення й несуть спільну відповідальність за професійну підготовку майбутніх фахівців, загалом і сфери послуг зокрема.
The problem of forming and normative support of social partnership in vocational training of service sector specialists in Germany and Austria has been studied in the article. Federal and state laws in vocational education in these countries have been analyzed. The key aspects of interaction between educational units in order to organize collaboration at the ministerial, regional, local and international levels have been considered. Based on the results of the study undertaken, it has been found out that the dual system of primary vocational training of specialists in vocational education in Germany and Austria is continuing and consists of two stages, namely: 1) theoretical training in vocational schools and practical training at enterprises; 2) further vocational education/further research-based vocational education. The author has characterized vocational secondary schools: part-time vocational schools that comprise dual training system and full-time vocational schools: specialized vocational schools, advanced vocational schools and vocational gymnasia. It has been found out that technical universities and higher vocational education institutions training service sector specialists belong to higher education system, too. It has been highlighted that the system of social partnership in vocational education in Ukraine is being dramatically developed and significantly reformed. Therefore, study, generalization and analysis of European experience in organizing social partnership in vocational training of specialists, particularly in service sector, is becoming rather relevant. Based on the analysis of legislative documents on vocational education in Germany and Austria, it has been concluded that social partnership in education may be considered as a reliable and approved social mechanism that stipulates for economic stability and development, establishment of competitive, flexible and dynamic education system in each country; the mentioned problem in Ukraine requires the need for complex development of social partnership system as an interdisciplinary problem related to social, cultural, political and economic factors of social development to be taken into consideration; sustainable development of researches on the problem of theory and methodology of vocational education and implementation of its results in practice to be ensured; German and Austrian experience in organizing vocational training in the dual education system that presupposes the combination of proportional correlation between vocational theoretical and practical components to be studied. Rather perspective for further researches is the study of foreign experience in developing and implementing vocational education standards that is the field of social partnership functioning.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4962
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kredenets.pdf1,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.