Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4500
Title: Особливості фізичного виховання дітей із порушеннями зору
Other Titles: Peculiarities of Physical Training of Children with Visual Impairments
Authors: Кравченко, Ігор Миколайович
Kravchenko, Ihor Mykolaiovych
Гладов, Володимир Васильович
Hladov, Volodymyr Vasylovych
Keywords: аналіз
метод
процес
освіта
фізичний розвиток
фізична підготовка
порушення зору
analysis
method
process
education
physical development
physical training
visual impairment
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Кравченко, І. Особливості фізичного виховання дітей із порушеннями зору [Текст] / І. Кравченко, В. Гладов // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 1 (65). – С. 250–259.
Abstract: Стаття присвячена проблемі фізичного виховання дітей із порушеннями зору. У ході викладу висвітлено сучасний педагогічний досвід фізичного виховання дітей шкільного віку з порушеннями зору, особливості навчання та виховання таких дітей і роль залучення збережених аналізаторів у навчально-корекційний процес. Розглянуто основні методики фізичного виховання дітей із вадами зору. Доведено необхідність розвитку фізичних якостей даної категорії дітей. Установлено, що використання вправ для виправлення постави, профілактики плоскостопості є пріоритетними засобами педагогічного впливу на фізичний стан даної категорії дітей.
The article is devoted to the problem of physical education of children with visual impairments. Studying the specificity of physical development and physical preparedness of children with low vision, specialists note that children in this nosology are characterized by a significant deviation of physical development and physical fitness. It is noted that people with visual impairments due to the significant difficulties with orientation in space, moreover their physical activity is minimizing that causes deviations in physical and mental development. The analysis of a large amount of information has shown that currently there has not been done any attempt to systematize the accumulated experience. So, it has been observed that this category of children has got the characteristic features of development, which involve the unique approaches to their physical qualities development. During the presentation, the current teaching experience of physical education of school-age children with visual impairments, training and educational characteristics of these children and the role of attracting the surviving analyzers in the educational-correctional process are highlighted. The problem of motor skills formation of school-age children with visual impairments at the adaptive physical education classes is one of the most important tasks of the correctional and educational process is identified in the text of the article. Speed, strength, agility, flexibility, endurance are inseparably associated with the movement, so it is advisable to include special exercises items to the physical education lessons. The surrounding objects' direct perception, allows the child visual impairments to understand faster and remember the studied space. The authors consider the basic methods of physical education of children with visual impairments, which have included a comprehensive application of physical education specific and nonspecific means of correctional health orientation. These methods include posture correction, modular technology of correction of body spatial organization violations, improving children's with low vision basic coordination abilities. The necessity of development of physical qualities of children of this category is proved, because the childhood is the most critical step in order to lay the health foundations. The use of correction posture exercises, prevention of flatfoot are the pedagogical influence priority means on this category of children's physical condition.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4500
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kravchenko Ihor.pdf895,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.