Практично-орієнтована діяльність майбутніх учителів філологічних спеціальностей у процесі педагогічної практики

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті проаналізовано взаємозв'язок між теоретичним і практичним навчанням майбутніх учителів філологічних спеціальностей у процесі педагогічної практики. Єдність теоретичного й практичного навчання в процесі педагогічної практики реалізується за рахунок структурної, системної її побудови. На практиці педагогічний процес нероздільний і є цілісним явищем. Неможливо відокремити мету від змісту й методів навчання та виховання, форми роботи від взаємодії учасників педагогічного процесу в конкретних умовах школи та класу. Теоретичне навчання забезпечує оволодіння моделями побудови педагогічної діяльності, в умовах педагогічної практики створюються сприятливі умови для досягнення певного рівня майстерності.
There are new processes in politics, economics and cultural life of modern society which are closely connected with the understanding of a person, the role of personality in the society nowadays. There is also a sharp contradiction between the necessity to form and educate active and creative and at the same time responsible and disciplined personality of the future professionals and real possibility to move to new positions of civil responsibility for own actions and decisions. Problems of the development of the personality of a future specialist during the period of studying in the higher educational establishment are of great interest nowadays. It is important for the personality to overcome difficulties, continue own development, not to lose but to save and develop potentialities, to build life actively in the society with high demands to everyone, to acquire creative and active position and professionalism. The article is devoted to the problem of interrelation between theoretical and practical education of the future teachers of philological specialties in the process of teaching practice. The unity of theoretical and practical education in the process of teaching practice is realized due to its structural and systematic construction. The educational process is inseparable and integral in practice. It is impossible to separate goal from contents and methods of teaching and education, forms of work from interaction between the participants of educational process under certain conditions of school and class. Theoretical education ensures the mastering of structural models of teaching, in the process of teaching practice favorable conditions for achieving certain level of excellence are created. On the one hand teaching practice serves as a monitoring of professional qualities of the future teachers of philological specialities, on the other one teaching practice is the most important stage in the development of pedagogical skills, demonstration and application of these skills in the process of teaching practice that also stimulates professional self-realization.
Опис
Ключові слова
майбутні вчителі філологічних спеціальностей, педагогічна практика, етапний процес, педагогічне проектування, педагогічне моделювання, модельовані умови, професійно-педагогічна самореалізація, труднощі в педагогічній практиці, future teachers of philological specialities, teaching practice, staged process, pedagogical projection, pedagogical simulation, simulated conditions, professional- pedagogical self-realization, difficulties in the process of teaching practice
Бібліографічний опис
Поселецька, К. Практично-орієнтована діяльність майбутніх учителів філологічних спеціальностей у процесі педагогічної практики [Текст] / К. Поселецька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 1 (65). – С. 116–126.