Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4463
Title: Cпецифіка формування вокальної техніки: ознаки недосконалості та особливості їх усунення
Other Titles: Specificity оf Formation оf Vocal Technique: Signs оf Imperfection аnd Peculiarities оf Their Elimination
Authors: Ластовецька, Тетяна Миколаївна
Lastovetska, Tetiana Mykolaivna
Keywords: вокальна техніка
дефекти співацького звукоутворення
імпеданс
академічний стиль
форсування
детонація
горловий звук
носовий призвук
вокальний слух
барорецепція
майбутні фахівці з мистецтва
постановка голосу
vocal technique
voice sound defects
impedance
academic style
force
detonation
throat sound
nasal prism
vocal hearing
baroreception
voice
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Ластовецька, Т. Cпецифіка формування вокальної техніки: ознаки недосконалості та особливості їх усунення [Текст] / Т. Ластовецька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 4 (68). – С. 189–199.
Abstract: Актуалізовано проблему формування вокальної техніки з виявленням ознак недосконалості й використання дієвих методів та прийомів їх усунення у студентів мистецьких закладів у процесі постановки голосу; конкретизовано сутність понять: «вокальна техніка», «звукоутворення», «звуковедення», «імпеданс», «горловий звук», «носовий призвук», «відкритий звук», «форсування», «детонація»; визначено акустичні критерії звучання голосу за умови використання досконалої професійної вокальної техніки з високим імпедансом; проаналізовано сучасний стан досліджуваної проблеми; обґрунтовано й подано низку методів та прийомів щодо усунення поширених недоліків вокальної техніки на заняттях із постановки голосу шляхом активізації вокального слуху та формування вокально-слухових навичок (зокрема звуковисотного і ладового слуху, формування навичок барорецепції та вокально-тілесних відчуттів).
The article reveals the researches on the characteristics, manifestations and defects of vocal technique with high impedance, which is the main criterion for evaluating the professionalism of each singer-performer of academic manner. The necessity and timeliness of research of the aforementioned problem is proved. The essence of the concepts of “vocal technique”, “defects of vocal sound”, “impedance”, “throat sound”, “nasal prism”, “forcing”, “detonation” is specified; the peculiarities of a number of methods and techniques for combating defects in vocal technique in general and vocal sound formation and sound behavior, in particular among students of artistic higher education institutions at vocational classes, are highlighted. As a result of working out the literature it has become clear that the problem of detection and struggle with imperfect vocal technique among pupils of artistic higher education is of paramount importance, since it is an actual task of musical-pedagogical education and one of the conditions for the development of the spiritual culture of mankind. The primary sources on the research problem interpret the singing activity as the main one, which allows, with the help of vocal hearing and muscular-vibration sensations, to form professional vocal techniques for future musicians, educators and performers, which is part of the improvement of their professional training. At the same time, the process of detecting and getting rid of the disadvantages of vocal technique is a painstaking systematic work in the classroom where the guiding vocabulary is a vocal professional technique with strong impedance and the world-renowned European academic opera-concert blended-cover style of singing, which is characterized by the covered sound, softness, roundness, callousness, homogeneity, naturalness of sound, coherence of registers, etc. The prospect of further research in the context of our study is to develop methodological support for the development of reflexive actions close to professional vocal technique with strong impedance, as well as in the formation of skills of independent work in the process of mastering vocal repertoire.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4463
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lastovetska.pdf584,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.