Підготовка майбутніх учителів-словесників до позакласної діяльності з патріотичного виховання: лінгвоаксіологічний контекст

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті здійснено огляд наукових, науково-методичних напрацювань та опис окремих лінгвоаксіологічних, лінгвопраксеологічних аспектів мовно-методичної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури до позакласної діяльності з патріотичного виховання, що здійснюється в Сумському державному педагогічному університеті імені А. С. Макаренка. Використано методи: узагальнення наукових джерел; педагогічне спостереження, аналіз навчальних програм, власного досвіду занять з методики української мови у вищій школі. Визначено, що серед компетентностей, важливих для формування особистості громадянина і патріота Української держави, є володіння державною мовою. Гурток з лінгвокультури як одна з форм позакласної роботи сприяє формуванню лінгвокультурознавчої компетентності учнів.
The article provides an overview of scientific, scientific-methodological developments and a description of individual linguo-axiological, linguo-praxeological aspects of linguistic and methodological training of the future teachers of Ukrainian language and literature for extracurricular activities in patriotic education, that are carried out at A. S. Makarenko Sumy State Pedagogical University. Such methods were used in the article: generalization of scientific sources, pedagogical observation, analysis of educational programs, own experience at the methodology classes of Ukrainian language in higher school. It was determined that among the competences the possession of the state language was very essential for the personality of a citizen and patriot of the Ukrainian state formation. The language teacher by means of Ukrainian language trains students both as active nationally conscious citizens of an open, democratic and independent Ukraine and as citizens of the world. A circle of linguistic culture as one of the forms of extracurricular activities contributes to the formation of linguo-cultural competence of students. The linguistic and methodological training of the future language teachers to the patriotic education at school should synthesize the ideas of practice-oriented, personally-oriented, axiological approaches. In this context, the module on linguistic and cultural extracurricular activities in the magistracy is considered as a process of mastering by the students of a set of linguistic and cultural knowledge as well as skills and abilities, norms of conduct, considering the principles of national identification, socialization, humanization and multiculturalism. The forms of work with students and sample tasks were also presented. The emphasis is made on the analysis of normative documents. The concept of "patriotism" is outlined in the expressions of such tokens as honor, dignity, duty, defender in vocabulary reference books, and in the scientific and journalistic writings of O. Zakharenko, H. Filipchuk.
Опис
Ключові слова
майбутній учитель української мови і літератури, мовно- методична підготовка, модуль з лінгвокультурознавчої позакласної роботи, патріотичне виховання, гурток з лінгвокультури, концепт, мова як символ безпеки, захисник, патріот, честь, гідність, future teacher of Ukrainian language and literature, linguistic and methodological training, module on linguo-cultural extracurricular work, patriotic education, circle of linguistic culture, concept, language as a symbol of security, defender, patriot, honor, dignity
Бібліографічний опис
Семеног, О. Підготовка майбутніх учителів-словесників до позакласної діяльності з патріотичного виховання: лінгвоаксіологічний контекст [Текст] / О. Семеног // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 6 (70). – С. 142–152.