Етапи розвитку європейського виміру забезпечення якості вищої освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У дослідженні висвітлено процеси розвитку наднаціонального (європейського) виміру забезпечення якості вищої освіти (ЗЯВО). На основі аналізу документів ЄС та Болонського процесу виокремлено етапи розвитку досліджуваного феномену: 1) розробка й експериментальна перевірка методології та процедур ЗЯВО; 2) інституалізація; 3) стандартизація; 4) легітимізація. Систематизовано аспекти інтернаціоналізації діяльності агенцій ЗЯВО в сучасних умовах: транскордонна діяльність агенцій ЗЯВО, оцінювання якості спільних освітніх програм університетів різних країн оцінювання якості транскордонної/транснаціональної вищої освіти.
The study described the stages of development of a supranational (European) dimension of quality assurance in higher education. To achieve the goal, methods of diachronic and synchronous, comparative analysis of EU documents and the documents of European organizations – collective actors of the Bologna Process (ENQA, ESU, EUA, EURASHE), as well as retrospective and structural-logical analysis of the activities of international organizations of QA (networks, associations, agencies) were used. The following stages of development of the European dimension of QA are identified: 1) the stage of development and experimental verification of QA methodology and procedures in the European region (1991–1997) – preparation and conduction of pilot experiments aimed at the development and implementation of a unified QA methodology in the European region, which should be open to adaptation to its national variants; 2) the stage of institutionalization of the European dimension of QA (1998–2005): the establishment of international QA agencies (ENQA, 2000, CEENQA, 2001, ECA, 2003, NOQA, 2003, etc.), definition of the principles and content of their activities . Launching EQAF as a permanent platform to discuss the development of the European dimension of QA in political, scientific and methodological formats; 3) the stage of standardization of the European dimension of QA (2005–2015): development of ENQA in conjunction with EURASHE, ESU, EUA and approval at the Bergen Ministerial Summit of the document “Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area” (2005), creation of EQAR as a tool for standardizing the activities of national QA agencies, further developing and intensifying the interaction of QA structures at different levels; 4) the stage of legitimizing the European dimension of QA (since 2015): the adoption of the new edition of the “Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area”, creation of the European approach to quality assurance of joint programs, the transformation of the European dimension of QA into a leading factor in modernization the EHEA in accordance with the needs of the socio-economic, socio-political, cultural and educational development of the region. Systemic internationalization of QA, the leading tools of which are: cross-border activities of QA agencies, assessment of the quality of joint educational programs of universities of different countries; assessment of the quality of cross-border/transnational higher education.
Опис
Ключові слова
якість вищої освіти, забезпечення якості вищої освіти, освітня політика ЄС, Болонський процес, етапи, розвиток, quality of higher education, quality assurance in higher education, EU education policy, Bologna process, stages, development
Бібліографічний опис
Єременко, І. Етапи розвитку європейського виміру забезпечення якості вищої освіти [Текст] / І. Єременко, А. А. Сбруєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 8 (72). – С. 70–85.