Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3741
Title: Створення навчальних текстів з математики, спрямованих на активізацію та збагачення різних форм кодування інформації
Other Titles: Creation of Mathematics Texts Aimed at Strengthening and Enrichment of Various Forms of Information Coding
Authors: Зіненко, І. М.
Zinenko, I. M.
Keywords: навчальний текст
математична компетентність
історія математики
інтелектуальний розвиток
educational text
mathematical competence
history of mathematics
intellectual development
Issue Date: 2013
Citation: Зіненко, І. М. Створення навчальних текстів з математики, спрямованих на активізацію та збагачення різних форм кодування інформації [Текст] / І. М. Зіненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №8 (34). – С. 376–383.
Abstract: Оновлення освіти загальноосвітніх навчальних закладів за умов упровадження компетентнісного підходу сьогодні спроектовано в площину практичного застосування нового Державного стандарту базової та повної середньої освіти, а також створення підручників нового покоління, спрямованих на формування кожного компоненту математичної компетентності учнів. У статті розглядається проблема створення навчальних текстів з математики, в тому числі історії математики, спрямованих на активізацію та збагачення різних форм кодування інформації, інтелектуальний розвиток учнів та формування математичної компетентності.
The author touches upon the problem of school textbooks in science teaching, psychological and methodological literature has always been paid great attention to. Understanding the texts of textbooks by the students and teachers is one of such problems. If the student, working with educational material of the textbook must efficiently internalize its substantive information, the teacher is required to isolate in the text also methodical processing of this information, which corresponds to the author’s conception of a textbook. Methodical information is implicitly embedded in the texts of textbooks and it can detect if the texts explore the contexts of school textbooks. The teachers especially pay attention to the quality of the text tasks presented in the textbooks. Identification of methodological information in texts of the textbooks can be subjected to research contexts texts textbooks. The notion of «context» refers to the concept of «text» in the broadest sense: the text is understood as the reproduction in written or printed form of the author’s work, documents. In this paper the notion of the «context» is seen in the narrow sense as the texts of textbooks of mathematics as something that is considered as a whole which connects and explains something. Recognition of the context is almost always ambiguous. In connection with it, it makes sense to talk about the context of these texts, which contain at least the information expressed holistically. For the educational texts in the textbooks such texts are considered to be «educational texts». In the context of the competency approach learning process is aimed at developing of the student’s intellectual and artistic spheres, describing it as productive and self-sufficient, active participant of life, that is why modern textbook of mathematics should reflect basic laws of intellectual development of the individual in learning mathematics. So the issue of relevance textbooks should obligatory consider the subjective- centered and psycodidactic approaches. The main design principles of learning mathematical texts aimed at intellectual education students are: the thematic organization of Mathematics; multilevel educational text through various forms of presentation of educational information; the interactive nature of the texts; focus on understanding of mathematical facts, ideas and theories; creation of conditions for self-employment during assimilation of new mathematical knowledge; the organization of current diagnostic dynamics of teaching and learning of students; differentiation and individualization of the students with different backgrounds and different cognitive styles by the diversity of presentation of educational material, as well as on account of their individual cognitive aptitudes and preferences; reliance on the personal experience of the student; creating psychologically comfortable mode of mental work. The essential teaching tool aimed at the development of the internal need for spiritual growth is the use of cognitive tasks. The task of the teacher is to use cognitive tasks which would predict the course of the mental activity of students, which would lead them to self-conclusions, generalizations and discoveries. The cognitive tasks of historical character play an important role in the development of the pupils. This task is a means of activating cognitive activity, they help to establish links between schools and extra-curricular work and the involvement of students in independent creative work.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3741
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zinenko__Stvorennia navchalnykh tekstiv.pdf353,12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.