Розвиток логічного мислення учнів у процесі розв’язання хімічних задач

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті акцентовано увагу на розвитку логічного мислення учнів у процесі розв’язання задач з хімії. Запропоновано сучасні прийоми оптимізації даного процесу. Визначено структуру, доведено логіку обґрунтування етапів розв’язання задачі. Доведено, що реалізація описаної методичної системи навчання учнів розв’язанню розрахункових задач приводить до скорочення кількості помилок учнів; зростанню успішності розв’язання учнями задач; збільшення кількості оригінальних розв’язків типових задач і успішно виконаних нестандартних завдань.
The article focuses on the development of logical thinking of students in the process of solving chemical tasks. Modern techniques of process optimization are proposed. The structure and logic justification of steps of problem-solving process are given. It is shown that the implementation of the described methodology of teaching students to solve calculating problems leads to the reduction in the number of students’ errors, increase in students’ achievements in solving problems, increase in the number of original solutions to common tasks and successfully performed non-standard tasks. In the process of solving tasks takes place a complex mental activity of students, which defines the development as a substantive side of thinking (knowledge) and an activity (operations, actions). Each task is formulated as a task, a problem or a question to be answered in the form of certain way organized proof. To facilitate this proof instead of the traditional recording conditions of the problem, when the issue will be lost among various data the modeling conditions of the problem are offered. The author believes that it is necessary to develop at the lessons the logic of students’ thinking, especially in the process of solving tasks. Logical thinking is the ability to think, based on the right thought. Taking into account the peculiarities of teaching chemistry in modern conditions, the author uses the methodological training system of students of the solution of complex chemical problems, combining traditional and non-traditional forms of organization of educational process. The attempt to form in pupils the skills to build a thinking process during the solution of the tasks, to teach how and in what sequence to act, to operate the terms of the problem led to the emergence of specific directions in methodology of teaching students tasks – using algorithms. During the explanation of a new type of task, we recommend to use the support scheme containing solution algorithms. The author points out the indicators of the effectiveness of the development of logical thinking: quality of solving tasks that require the implementation of the mental operations: analysis, synthesis, generalization, concretization, classification; by students; completeness, consistency, validity of judgments of the students; use the knowledge for solving new cognitive tasks.
Опис
Ключові слова
логіка, логічне мислення, хімічна задача, алгоритм розв’язку, метод покрокової диференціації, сюжетно-рольові завдання, logic, logical thinking, chemical problem solving algorithm, method of step-by-step differentiation, plot-role assignments
Бібліографічний опис
Гиря, О. О. Розвиток логічного мислення учнів у процесі розв’язання хімічних задач [Текст] / О. О. Гиря // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №8 (34). – С. 360–368.