Загальні висновки результатів дослідження формування творчої активності молодших підлітків засобами образотворчого мистецтва

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті викладено узагальнені висновки експериментального дослідження теоретичної та методичної бази й механізми творчої активності у філософській і психолого-педагогічній концепції особистості, психофізіологічні особливості творчої активності молодших підлітків і унікальність виховного потенціалу мистецтва у процесі формування ціннісних орієнтацій, творчого мислення та досвіду пошукової діяльності дитини. Реалізація методики передбачає цілісний комплекс творчорозвивальних вправ, художньо-творчих і частково-пошукових завдань.
In the article the generalized conclusions of experimental research of theoretical and methodological base and mechanisms of creative activity in philosophical and psychological-pedagogical conception of personality, psycho-physiological features of creative activity of junior teenagers and uniqueness of educational potential of art in the process of forming of the valued orientations, creative thinking and experience of searching activity of child are marked briefly. Educational potential became the conceptual basis for design of original methodology of junior schoolchildren creative activity forming with the help of didactic-informative, heuristic-communicative, emotional-synthesizing, creative spiritual experiencing and practical-harmonizing factors of fine art, actualization of synthesis of the sensory feeling and single-plane nature of process of perception of reality and art. The mechanism of influence is based on the effect of appearance-disappearance, metaphorical transformation of images. Realization of methodology envisaged implementation of integral complex of tasks from creatively-developing exercises, artistically-creative and partly-searching tasks. The generalized conclusions of forming experiment confirmed efficiency of methodology of junior teenagers’ creative activity forming by means of fine art in the education process of general secondary schools. The developed original technique can be used productively by the teachers, methodologists, heads of art schools, teachers of the higher educational establishments and students of fine arts specialties during the pedagogical practice. Theoretical calculations and experimental results of the study can serve as a basis for updating the contents of fine art training of students in grades 5–6, programs of retraining and professional development of pedagogical staff in the field of fine art education and contribute to the improvement of the system of educational work at schools and extracurricular educational institutions. The prospects of further development of problem of junior teenagers’ creative activity forming are seen in the analysis of creative activity of students of initial and senior school, development of forms and methods of activation of the investigated phenomenon by means of other educational disciplines.
Опис
Ключові слова
творча активність молодших підлітків, виховний потенціал образотворчого мистецтва, критерії та рівні творчої активності, інноваційні художньо-педагогічні методи, форми та засоби, creative activity of younger teenagers, educational potential of the fine arts, criteria and levels of creativity and innovative artistic and pedagogical methods, forms and means
Бібліографічний опис
Руденко, І. В. Загальні висновки результатів дослідження формування творчої активності молодших підлітків засобами образотворчого мистецтва [Текст] / І. В. Руденко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №7 (33). – С. 349–358.