Гіпертекст як засіб організації навчальної діяльності студентів ВНЗ

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті обґрунтовується актуальність проблеми організації навчального процесу у вищих начальних закладах з використанням інформаційних технологій, зокрема технології гіпертексту. На основі теоретичного аналізу актуальних досліджень уточнюються ключове поняття «гіпертекст». Детально розглядається його структура та зміст. Представлено узагальнений перелік переваг застосування гіпертекстової технології в навчальному процесі. На основі практичного досвіду наводяться приклади застосування в реальному навчальному процесі й отримані кількісні показники результатів упровадження.
This paper is devoted to the analysis of the hypertext technology implementation in learning and teaching process of higher educational establishments in terms of current and perspective changes in higher education system. New challenges of modern professional society make the necessity of developing new approaches to teaching foreign language which are extremely urgent. To reach the modern goals in professional foreign language training it is very important to develop new pedagogical methods focused on personal approach and based on modern requirements. Having analyzed current researches on the different aspects of the problem, we can conclude that the majority of researchers consider implementation of information technology as a promising way. Among the wide variety of different options, the scientists outline the hypertext technology as an effective tool for increasing efficiency of the learning process and a productive tool for developing important for future specialist’s skills. On the basis of theoretical analysis, the author defines the key term - hypertext. The structure and meaning of the notion are outlined in details. The main components of hypertext are explained in the article. After detailed examination of the papers devoted to the topic, the main advantages of presenting material to the students in comparison with traditional ways are listed here. All the pros are divided into two types: technical and pedagogical. The author provides some examples of applying the hypertext technology for structuring the material in the process of teaching professionally oriented English for the students of the applied mathematics faculty of the NTUU «KPI». As the result of theoretical workout of theme researches, the author presents the algorithm for creating material layout based on the hypertext technology. Based on personal experience, the example of practical implementation in real conditions is presented in the article. The results of this practical experience are illustrated in numbers obtained from survey and testing. Based on the theoretical analysis and practical experience, the author concludes that the hypertext technology, among the other forms of information technology, is an effective and promising tool for improving the organization of learning and teaching process. Being not only an effective tool but also a new facility for intelligent activity, the hypertext technology motivates students and teachers for further personal and professional development.
Опис
Ключові слова
вищі навчальні заклади, інформаційні технології, індивідуалізація, гіпертекст, структура, переваги, алгоритм, практична реалізація, higher educational establishments, information technology, individualization, hypertext, structure, advantages, algorithm, practical implementation
Бібліографічний опис
Корницька, Ю. А. Гіпертекст як засіб організації навчальної діяльності студентів ВНЗ [Текст] / Ю. А. Корницька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №7 (33). – С. 119–125.