Розв’язування прикладних фізичних задач з використанням інформаційно-комунікаційних технологій

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Визначено організаційно-педагогічні умови впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у практику навчання фізики. Висвітлено способи розв’язування прикладних фізичних задач у різноманітних комп’ютерно орієнтованих навчальних середовищах. Розкрито особливості формування дослідницьких умінь учнів у процесі розв’язування експериментальних задач. Доведено, що використання інформаційно-комунікаційних технологій під час розв’язування прикладних фізичних задач сприяє підвищенню якості фізичної освіти, формуванню практичних умінь і навичок, інтелектуальному розвиткові учнів, підготовці до вибору майбутньої професійної діяльності.
Organizational and pedagogical conditions of implementation of information and communication technologies in the practice of teaching physics are defined. The methods of solving applied physical problems in various computer-oriented learning environments are described. The features of the research skills of students in the process of solving experimental problems are revealed. The requirements for the information and communication technologies used in solving physics problems are defined. They include the complexity and versatility; accessible interface; compliance software content of a course of physics; simplicity and reliability in use, compatibility with peripheral devices; competence in realization of the main functions; availability of a wide range of concepts, operations, and functions, the free operation of which is provided by the content of physics; use of the software product shall not require the user to have deep programming knowledge and proficiency in a non-standard terminology. The experimental tasks in physics as a separate type of educational tasks, the solution results o which are connected with the subject activity are considered. Most characteristic is the involvement of special means and devices requiring mastering a particular set of special knowledge and skills in such activities. The author formulates conditions for the unification of algorithmic regulations: multitude of reactions of conduct is manifested in the implementation of orders, made in the form of «algorithm of action», determined by the level of awareness of the problem, the depth of the goal setting; forming the structure and content of regulations take into account numerous initiated by them activity structures. Overly detailed prescription diffuses the attention of the contractor, makes to explore redundant information; from the point of view of the general classification of the experimental tasks for which they are divided into illustrative and research the content and structure of regulations in accordance with the pedagogical tasks are formed. In the article solving creative tasks with the use of pedagogical software tools GRAN1 is considered. The author emphasizes that the solution of applied physical problems has a significant potential for research and creative activities of students, raising the level of motivation and efficiency of education process, creating opportunities for the implementation of personal and problem-oriented approaches in education.
Опис
Ключові слова
прикладні фізичні задачі, інформаційно-комунікаційні технології, педагогічне програмне забезпечення, інтерактивний діалог, алгоритм розв’язування, практичні вміння та навички, дослідницька діяльність, applied physical problems, information and communication technology, pedagogical software, interactive dialogue, algorithm solutions, practical skills, research
Бібліографічний опис
Мельник, Ю. С. Розв’язування прикладних фізичних задач з використанням інформаційно-комунікаційних технологій [Текст] / Ю. С. Мельник // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 368–375.