Спортивні ігри як засіб виховання фізичних якостей старшокласників (на прикладі гандболу)

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкриваються різноманітні педагогічні можливості ігрових видів спорту. Подано огляд найбільш актуальних досліджень, що розглядають загальнопедагогічні, методичні й організаційні аспекти занять спортивними іграми. Розкрито історію та сучасний стан такої спортивної гри, як гандбол, проаналізовано співвідношення фізичних якостей і соціально-психологічних особливостей окремих ігрових амплуа: розігруючого, півсереднього, лінійного, крайнього й воротаря. Характеризується система гандбольних спортивних шкіл в Україні: ДЮСШ, СДЮШОР, ШВСМ. Робиться висновок, що процес навчання гандболу вимагає від підлітків не лише базової підготовки, але й комплексу специфічних здібностей, залежно від характеру їх вузької ігрової функції.
The article reveals different pedagogical possibilities of sports games and handball as a team game in particular. The importance of formation of physical qualities and components of physical education for high school students is considered as well as contribution to the solution of social problems which consequently are determined as full and harmonious personal growth, formation of the ability of resistance to adverse social and environmental conditions. The most significant contribution to the issue of the research is based on general pedagogical, methodological and organizational aspects used for training sports games which were made by U. D. Zheleznyak, U. M. Portnov, V. P. Savin, J. L. Kozin and others. The origin, development, history, present state and maintenance of handball in Ukraine are described with the explanation of the main game rules. A special attention is given to the physical qualities of a person as an object of pedagogical activity with emphasis on the development of a physically educated personality who is primarily considered to be a cultural identity, socialized, sensible person with the ability to sustain his health and motility. The correlation of physical characteristics and socio-psychological characteristics of the individual game roles are analyzed: central defender, left, right, back, goalkeeper. The system of handball sports schools in Ukraine – YSS (Youth Sports School) is characterized in the article. The author has come to the conclusion that the handball training is naturally connected with complicated physical and hetero chronicle ways of high school students physical development, which requires not only good technical and tactical training of teenagers, but also a complex of specific abilities that basically depends on a person’s character, performed in the general context of the game. Educational process causes the necessity of the systematic and profound education and the careful control training of those qualities which high school students have, with the ability to implement them in a difficult game situation. The physical qualities of young handball players can be strengthened and accelerated with the help of reasonable methods and forms of different exercises and trainings at youth sports schools.
Опис
Ключові слова
спортивні ігри, виховання фізичних якостей, старшокласники, гандбол, ігрове амплуа, sport games, forming of physical skills, senior pupils, handball game specialization, technical and tactical training, physically educated personality
Бібліографічний опис
Попович, О. П. Спортивні ігри як засіб виховання фізичних якостей старшокласників (на прикладі гандболу) [Текст] / О. П. Попович // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 169–176.