Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3057
Title: Компоненти педагогічного середовища в логопедичній реабілітації хворих з афазією
Other Titles: The Components of Pedagogical Environment in Logopedic Rehabilitation of Patients with Aphasia
Компоненты педагогической среды в логопедической реабилитации больных с афазией
Authors: Лянна, Ольга Володимирівна
Lianna, Olha Volodymyrivna
Keywords: відновлювальне навчання
системні порушення мовлення
афазія
спеціальне педагогічне середовище
restorative training
systemic speech disorders
aphasia
special pedagogical environment
восстановительное обучение
системные нарушения речи
афазия
специальная педагогическая среда
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Лянна, О. В. Компоненти педагогічного середовища в логопедичній реабілітації хворих з афазією [Текст] / О. В. Лянна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – № 1 (65) – С. 260–270.
Abstract: Метою статті стало визначення компонентів педагогічне середовища та з’ясування їх впливу на відновлювальне навчання хворих з афазією. У статті розкривається актуальність проблеми визначення педагогічних умов логопедичної реабілітації осіб з афазією. Висвітлюється роль педагогічного середовища як педагогічної умови відновлювального навчання та ефективного важеля у оптимізації реабілітаційного процесу. Проаналізовано організаційні, особистісні, соціальні і побутові компоненти педагогічного середовища відновлювального навчання при афазії. Зазначені перспективи подальшого аналізу аспектів моделювання педагогічного середовища у логопедичній реабілітації хворих з афазією.
The article reveals the relevance of the problem of determining pedagogical conditions of logopedic rehabilitation of people with aphasia. The role of the pedagogical environment as a pedagogical condition of restorative training and the effective lever in optimizing of the rehabilitation process is highlighted. As was shown by analysis of scientific literature, despite the pithiness and methodological elaborating of regulations of restorative training in case of aphasia, the questions of the organization of pedagogical environment require concretization of and refinement. The purpose of the article is the determining of the components of a pedagogical environment and determining their impact on restorative training of people with aphasia. Specific requirements for improving the quality of correctional aid to patients with aphasia cause the studying of the components of pedagogical environment in which the logopedic rehabilitation of patients takes place. Pedagogical environment of restorative training in case of aphasia can be defined as a sphere of constant expansion of ties of the patient and environment or social environment through a set of organizational, personal, social and living conditions. Their consideration in the implementation of the rehabilitation program in restoration of speech improves efficiency restorative activity. Thus, the organizational conditions cause establishing contact with the patient and his entourage, conducting neuropsychological examination, the implementation of methodological approaches and forms of organization of restorative training. The personal component is based on consideration of patient's individuality changes associated with the damage to brain structures and personal reactions of the patient to the speech defect and disease in general. Social conditions of pedagogical environment are a set of social relations and social spheres of life of the patient: family, permitting, public and professional ones. Purposeful adjustment impact on these spheres gives its positive results in logopedic rehabilitation. Consumer component is the comfort of restorative activities. A promising area of scientific researches may be the analysis of aspects of modeling of pedagogical environment in logopedic rehabilitation of people with aphasia.
Целью статьи стало определение компонентов педагогическое среды и выяснения их влияния на восстановительное обучение лиц с афазией. В статье раскрывается актуальность проблемы определения педагогических условий логопедической реабилитации при афазии. Освещается роль педагогической среды как педагогического условия восстановительного обучения и эффективного рычага для оптимизации реабилитационного процесса. Проанализированы организационные, личностные, социальные и бытовые компоненты педагогической среды восстановительного обучения при афазии. Указанны перспективы дальнейшего анализа аспектов моделирования педагогической среды в логопедической реабилитации лиц с афазией.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3057
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Лянна Компоненти.pdf13,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.