Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3035
Title: До питання формування економічної компетентності учнів
Other Titles: As to the Question of Forming Pupils’ Economic Competence
Authors: Ковтун, Галина Іванівна
Kovtun, Halyna Ivanivna
Мартиненко, Олена Вікторівна
Martynenko, Olena Viktorivna
Keywords: освіта
компетентнісний підхід
економічна компетентність
економічна свідомість
економічне мислення
економічні якості
зміст освіти
education
competence approach
economic competence
economic consciousness
economic mentality
economic qualities
contents of education
Issue Date: 2013
Citation: Ковтун, Г. І. До питання формування економічної компетентності учнів [Текст] / Г. І. Ковтун, О. В. Мартиненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – № 4 (30). – С. 135–144.
Abstract: У статті розкривається значення компетентнісного підходу як важливої складової організації педагогічної освіти в загальноосвітніх навчальних закладах; аналізуються дидактичні умови, що сприяють його реалізації; характеризується структура системи компетентностей і функції компетенцій. Авторами обґрунтовується актуальність набуття учнями на уроках економіки економічної компетентності, складовими якої є сукупність економічних знань, економічна свідомість, економічне мислення, економічні якості. Виділяються умови формування та розвитку цих складових, доводиться необхідність модернізації змісту шкільного курсу економіки й розробки відповідних критеріїв відбору навчального матеріалу.
The article dwells on the significance of competence approach as an important part of organization of pedagogical education in secondary educational establishments; didactic conditions that are important for realization are analyzed; the structure of competences system and their functions are characterized. The authors determine the actuality of acquisition of economic competence by pupils at the lessons of economics. The components of the competence are economic knowledge, economic consciousness, economic mentality, economics qualities. The conditions of forming and development of these components are distinguished, the necessity of modernization of the contents of the school course of economics and elaboration of proper criteria of selection of learning material are proved in this article.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3035
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Do pytannia formuvannia ekonomichnoi kompetentnosti.pdf654,39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.