Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2749
Title: Організація самостійної роботи майбутніх педагогів на основі компетентнісного підходу
Other Titles: Organization of Future Pedagogues’ Independent Work on the Basis of Competence Approach
Authors: Кудінов, Д. В.
Kudinov, D. V.
Keywords: самостійна робота
самостійність
самостійна діяльність
майбутні педагоги
компетентнісний підхід
independent work
independence
independent activity
future pedagogues
competence approach
Issue Date: 2014
Citation: Кудінов, Д. В. Організація самостійної роботи майбутніх педагогів на основі компетентнісного підходу [Текст] / Д. В. Кудінов // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 5 (39). – С. 170–179.
Abstract: У статті автор аналізує поняття самостійної роботи студентів. Розкривається сутність компетентісного підходу з точки зору нових освітніх реформ в Україні. Визначаються особливості організації самостійної роботи майбутніх педагогів як важливої умови самоосвіти і становлення компетентного фахівця. Виокремлено умови вдосконалення самостійної роботи майбутніх педагогів на основі компетентнісного підходу: підвищення мотивації до навчання; забезпечення єдності освітньої, виховної та розвиваючої функцій навчання; дотримання принципів розвитку самостійної пізнавальної діяльності; спрямованість на активне, проблемне, розвивальне навчання; систематичність в організації самостійної роботи; контроль з боку викладача, використання системи психолого-педагогічних стимулів діяльності студентів.
The article is focused on the problem of independent work of students (future pedagogues), which, on condition of Bologna education system prevailing, is becoming the basis for personality and professional credo forming for young specialists. The notion of independent work is defined through comparison of approaches to this issue by a number of researches. The author distinguishes independent work as an organization form of student self-guided activity within which students adopt necessary knowledge, acquire skills and abilities and get conscious of the necessity of education receiving. Correspondingly, the independent work purpose is student’s independence forming, development of his competence, attainments and skills by means of all the learning sessions content and methodology. In the article it is demonstrated that students’ independent work promotes not only development of professional skills and abilities in certain specialization, but also such competence qualities as experience of creative and research activity in solution of new problems and experience of social and estimation activity. The essence of the notion «competence approach», which actualizes the sense of students’ independent work in connection to transfer in educational system from adaptiveness principle to graduates’ competence principle, is revealed. The latter is taken as a basis of State Program «Teacher». Among important competences the following are described: instrumental, interpersonal and systemic. And among the main measures of the students’ readiness to individual work are: ability to plan one’s activity, to see variable ways of set aims and to find optimal out of them, skill of speed reading, ability to distinguish guiding idea in acquired information, proficiency in compact data reduction, competence to fulfill variable types of received information recordings (proceedings, extracts, quotation, etc.), meeting of bibliography requirements.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2749
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orhanizatsiia samostiinoi roboty.pdf530,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.