Електронні засоби навчання у процесі фахової підготовки майбутніх учителів початкових класів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена проблемам удосконалення процесу навчання майбутніх учителів початкових класів. У розвідці зазначено прогностичну ефективність від використання електронних навчально-методичних комплексів як нових засобів навчання в педагогічних навчальних закладах України та охарактеризовано їх структурні компоненти. Висунута теза про необхідність створення електронного навчально-методичного комплексу з курсу «Методика навчання освітньої галузі «Математика», розглянуто його основні функції. Обґрунтовано, що результатом упровадження комплексу стане розвиток у студентів умінь здобувати та оновлювати знання, збагачувати досвід інноваційними технологіями, використовуючи комп’ютерну техніку.
The article is devoted to the problem of training process improvement of future primary school teachers. Predictive efficiency of the electronic educational and methodological complexes usage as a new means of education in pedagogical educational institutions of Ukraine is indicated and its structural components are characterized. The thesis about the necessity of electronic educational and methodological complex creation on the course «Methodology of Mathematics teaching» is nominated and its main functions are observed. It is substantiated that the result of the implementation of the complex will be the development of students’ abilities to acquire and update knowledge, enrich the experience of innovative technologies and use of computer equipment. The views of the teachers about the problems and ways of improvement the educational process are analyzed. The article analyzes the existing literature on the course «Methodology of Mathematics teaching» and proves the need for the creation of new means of training. It is stated that although the initial problem documented in scientific literature presented samples of educational-methodological complexes in different disciplines, however the number of such facilities for the training of primary school teachers is insufficient. Based on the analysis of scientific-pedagogical literature essence electronic educational methodological complex, highlighted its main structural components and purposes of use. The presence of electronic educational methodological complexes in teacher education, particularly in Chernihiv T. Shevchenko National Pedagogical University is analyzed. It is determined that a necessary condition for the direct inclusion of electronic teaching-methodological complexes in the educational process is to expand the access of students to the local computer system in higher educational institutions. One of the ways to solve this problem is to create electronic libraries at the universities, which would have expanded the possibilities of access to information. At the present stage of society’s development that is characterized by informatization and in connection with the necessity of improving the professional teachers’ training, there is an urgent need for the creation and use of e-learning. Solving this problem is possible by introducing in the educational process of educational-methodological complexes with relevant academic disciplines that allow to optimize the process of becoming a competent teacher.
Опис
Ключові слова
електронні засоби навчання, електронний навчально-методичний комплекс, інноваційні технології, підготовка майбутніх учителів початкових класів, навчальний процес, удосконалення, програмне забезпечення, фахова підготовка, e-learning, electronic educational methodological complex, innovative technologies, training of future primary school teachers, educational process, improvement, software, training
Бібліографічний опис
Запорожченко, Т. П. Електронні засоби навчання у процесі фахової підготовки майбутніх учителів початкових класів [Текст] / Т. П. Запорожченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 349–356.