Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2469
Title: Медико-біологічні та психолого-педагогічні проблеми фізичного виховання студентів
Other Titles: Biomedical and Psycho-Pedagogical Problems of Students Physical Education
Authors: Гузак, О. Ю.
Huzak, O. Yu.
Keywords: фізичне виховання
педагогічні проблеми
студентська молодь
остеохондроз
шийний відділ хребта
реабілітація
лікувальна фізкультура
відновлювальний режим
поліклініка
physical education
pedagogical issues
college students
cervical section of spine
rehabilitation
physical culture
recovery mode
clinic
Issue Date: 2014
Citation: Гузак, О. Ю. Медико-біологічні та психолого-педагогічні проблеми фізичного виховання студентів [Текст] / О. Ю. Гузак // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 210–216.
Abstract: У статті представлено аналіз медико-біологічних і психо-педагогічних аспектів фізичного виховання студентів у реабілітації хворих на остеохондроз шийного відділу хребта з симптомами психоемоційних розладів в умовах поліклініки. Проведені клініко-функціональні та психоневрологічні дослідження в динаміці підтвердили значення індивідуального підходу, детальності й етапності виконання кожної вправи з метою підвищення ефективності фізичної реабілітації та підтвердили значення фізичного виховання для формування в молоді переконання в необхідності рухової активності як невід’ємного чинника здорового способу життя й успішної життєдіяльності.
This paper presents an analysis of biomedical and psycho-educational aspects of physical education of the students in the rehabilitation of patients with osteochondrosis of the cervical section of spine (OCSS) accompanied by the symptoms of psycho-emotional disorders under the influence of clinic. The observation of 32 OCSS patients with psycho-emotional disorders symptoms within the age range 24-31 was done. The patients were divided into two groups: experimental and control. Clinical and anamnestic data, neurological status examination and instrumental investigations and psycho-educational aspects of physical education of the students were carried out with all the patients. A separate group of test research was conducted in order to determine the presence and the extent of psycho-emotional sphere violations. The patients have been treated in the clinic by a special technique medical physical culture which presupposed a course of 15 and 60-minutes procedures every day. On admission to the clinic, all patients complained of the discomfort in the jugular and occipital section of the spine. A discomfort was while moving or tilting and turning the head, a discomfort and stiffness in the neck, the tension of the back group of muscles of the shoulders and the paravertebral muscles, the weakened tone of the back group of muscles of the neck, the resistance to pressure. The survey method allowed to identify the group of the patients with complex psycho-emotional disorders accompanying by chronic OCSS. During the therapy treatment in the clinic the patients noted a general sedative and analgetic effect which was clinically manifested in the reduction of pain, the improvement of sleep, mood as well as of the general condition. Thus, the pain in the neck (cervicalgia) and discomfort have disappeared completely. The mobility of the shoulder joint was restored completely. The repeated surveys of the patients showed the positive dynamics in the course of disease and psycho-emotional indicators. Insomnia and the feeling of weakness in the morning almost disappeared, the patients emphasized the improvement of sleep and falling asleep, restoring a sense of cheerfulness in the morning, increasing energy. The conducted clinical and functional and neuropsychiatric studies have confirmed the value of the dynamics of individual approach of implementation each exercise to enhance the effectiveness of physical rehabilitation.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2469
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Medyko-biolohichni ta psykholoho-pedahohichni problemy.pdf550,5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.