Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2456
Title: Соціальне та психічне здоров’я учнів з гіперактивним розладом і дефіцитом уваги
Other Titles: Social and Psychological Students’ Health with Attention Deficit and Hyperactive Disoder
Authors: Фаласеніді, Т. М.
Falasenidi, T. M.
Keywords: гіперактивний розлад із дефіцитом уваги (ГР/ДУ)
психічне здоров’я
соціальне здоров’я
дезадаптація
девіантна поведінка
соціальні навички
social and psychological health
attention deficit
hyperactive disorder
psychological discomfort
socialization
Issue Date: 2014
Citation: Фаласеніді, Т. М. Соціальне та психічне здоров’я учнів з гіперактивним розладом і дефіцитом уваги [Текст] / Т. М. Фаласеніді // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 106–114.
Abstract: Стаття присвячена розкриттю психічних і соціальних особливостей здоров’я учнів з гіперактивним розладом та дефіцитом уваги (ГР/ДУ). Особливий акцент зроблено на проблемі впливу психоемоційного стану учнів з ГР/ДУ на формування й характер соціальних взаємин із ровесниками та їхню поведінку в загальноосвітньому просторі. Метою статті є вивчення особливостей соціального та психічного здоров’я учнів з ГР/ДУ, можуть призвести до формування різних проявів девіантної поведінки.
The article «Social and Psychological Students’ Health with Attention Deficit and Hyperactive Disorder» is dedicated to researching of a relatively new, however, actual for national pedagogy problem – the influence of social and psycho-emotional status of the students with attention deficit and hyperactive disorder on the formation of social relationships with peers and their behavior in educational space. In the introduction it has been established the feasibility and importance of the research of such issues as social and mental (psychological) health of the students with attention deficit and hyperactive disorder in general schools. There were pointed the researches that had already existed in this field of foreign and national research. The main part of the article contains the analysis of scientific, psychological and medical literature that raised such questions as psychological and emotional conditions of children, and especially social and mental (psychological) health of children with attention deficit and hyperactive disorder (AD/HD) as a pedagogical problem. A special accent is made on the characteristics of the etiology of attention deficit and hyperactivity disorder and peculiarities of social and mental (psychological) health of the child with AD/HD as a key element of social exclusion and psychological discomfort students in the environment of general school. The psychical health of a child envisages harmonious development of agile, mental and language functions, optimal adaptation and socialization of a child in the society, collective and family. The social health of a child is characterized by the level of socialization of a personality, by attitude toward norms and rules accepted in the society, by social copulas with people. In conclusion, there is represented a generalized characteristic of influence of special social and mental (psychological) health of the students with attention deficit and hyperactive disorder (AD/HD) on their educational process in general schools, as well, there were defined the prospects for further researches.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2456
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sotsialne ta psykhichne zdorovia uchniv.pdf540,53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.