Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2423
Title: Наступність у вихованні й навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в історико-педагогічному контексті кінця ХІХ – початку ХХ століття
Other Titles: Continuity in Upbringing and Education of Preschool and Primary School Age Children in the Historical and Pedagogical Context of end of the XIX – Early XX Century
Authors: Антипін, Євген Борисович
Antypin, Yevhen Borysovych
Keywords: наступність
розвиток
виховання
навчання
діти дошкільного віку
діти молодшого шкільного віку
дошкільний навчальний заклад
початкова школа
continiuty
development
upbringing
education
preschool children
primary school children
kindergarten
primary school
Issue Date: 2015
Citation: Антипін, Є. Б. Наступність у вихованні й навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в історико-педагогічному контексті кінця ХІХ – початку ХХ століття [Текст] / Є. Б. Антипін // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 10 (54). – С. 223–231.
Abstract: Стаття присвячена висвітленню проблеми становлення та розвитку ідей наступності у вихованні й навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку в педагогічній теорії і практиці українського шкільництва кінця ХІХ – на початку ХХ століття. Історико-педагогічний аналіз означеного феномену в цих хронологічних межах дав змогу вивчити сутність ідей наступності у вихованні, навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку: підготовленість дитини дошкільного віку до навчання в школі; реформування початкової школи на ідеях дошкільного виховання; єдність організаційних форм, принципів, методів роботи дошкільних закладів та початкової школи; наступність змісту навчання й виховання дитини. Ці розвідки виявили нові факти, що характеризують поступ ідей наступності.
The article is devoted to the problems of development of ideas of continuity in the upbringing and education of preschool and primary school age children in the theory and practice of the late XIX – early XX century. Continuity as a phenomenon that characterizes the internal organic connection of universal, physical and spiritual development of the preschool and primary school age children, internal training during the transition from one stage of identity formation to another is considered. The purpose of the article is to describe the development of ideas of continuity in the upbringing and education of preschool and primary school age children in the theory and practice of the late XIX – early XX century. The following research methods are used in the study: the method of genetic analysis of historical sources for reconstruction of continuity as pedagogical phenomenon; theoretical analysis of educational thought to isolation characteristics and continuity. The article analyzes the views of prominent scientists of late XIX – early XX century, namely Nataliia Lubenets, Timothy Lubenets, Sofia Rusova, Stepan Siropolko, Jakiv Chipiga, Anton Makarenko, Antonina Hendryhivska. To study the peculiarities of practical realization of the ideas of continuity in the upbringing and education of preschool and primary school age children, in the indicated chronological limits, archival documents of definite period are studied, which are situated in the Central State Historical Archives of Kyiv and the Central State Archives of higher authorities and government of Ukraine. Historical and pedagogical analysis of the definition of the phenomenon in these chronological limits allowed to explore the essence of ideas of continuity in the upbringing and education of preschool and primary school age children: school age child readiness for school; reforming primary school on the idea of pre-school education; unity of organizational forms, principles, methods of pre-schools and primary schools; continuity of the content of training and education of the child. Detection of new facts expand the realm of history of education for the development of ideas of continuity in educational thought and practice of Ukrainian education. Against this background of considerable scientific and practical interest is the further study of the nature and ways of realization of continuity in labor education of children of preschool and primary school age.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2423
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nastupnist u vykhovanni y navchanni.pdf615,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.