Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2415
Title: Позитивний імідж викладача іноземної мови – запорука професійного успіху
Other Titles: Professional Positive Image of Foreign Languages Teacher – Key to Professional Success
Authors: Прус, Н. О.
Prus, N. O.
Keywords: імідж
викладач іноземних мов
критерії
професійна діяльність
роль
структурні складові
формування
успіх
credibility
appearance
verbal and non-verbal behavior
teaching activities
culture
behavior
teacher’s professional image
values
stages
Issue Date: 2015
Citation: Прус, Н. О. Позитивний імідж викладача іноземної мови – запорука професійного успіху [Текст] / Н. О. Прус // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 10 (54). – С. 155–162.
Abstract: У статті йдеться про роль викладача іноземної мови на сучасному етапі розвитку суспільства. На основі проведеного аналізу наукового матеріалу автор доводить необхідність побудови позитивного професійного іміджу викладача іноземної мови; визначає його структурні складові та розкриває сутність кожного з них. Обґрунтовуючи необхідність формування позитивного іміджу викладача як одного з основних критеріїв досягнення успіху, автор приходить до висновку, що процес побудови іміджу починається ще в студентські роки та не припиняється протягом усієї професійної діяльності.
The article focuses on the role of foreign language teachers at the present stage of society development. The purpose of the article is to justify the need for the formation of their positive image as one of the key criteria for success in their professional activities. Based on the analysis of research material, the author defines the structural elements of the professional image of a foreign languages teacher: appearance, verbal and non-verbal ways of communication, culture, behavior, professional and pedagogical component, internal consistency of the profession, internal philosophy and value system, emotional and volitional components. Justifying the need to create a positive image of foreign languages teacher as a mediator between the two cultures, the author concludes that in the construction of the professional image of the teachers they should pay special attention to their appearance: accuracy, restraint, attractiveness, elegance, intelligence by combining fashion trends and non-verbal behavior: facial expression, pantomime, gestures, tone of voice, intonation. The teacher’s behavior plays a very important role in creating the image, one of the main components of which is ethics. Ethics justifies moral ideals, models of human relationships. But one of the most important requirements of moral teaching ethics is the love to children. Love is the basis for the formation of pedagogical optimism and faith in the success of teaching. In the process of teaching activity the development of personal and professional qualities of the teacher takes place, working style is determined, credibility is earned, the system of values and worldview are formed. All of these components are the basic characteristics that define a positive professional image of the teacher as the main criterion for achieving professional success. Thus, the author concludes that the image is a kind of tool that helps build relationships, enhance credibility, gain recognition and respect. Further study will be devoted to exploring the stages of forming the teacher’s professional image and on the basis of the material studied to identifying the main stages of forming the image of a foreign languages teacher.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2415
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pozytyvnyi imidzh vykladacha.pdf516,69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.