Деякі аспекти фундаментальної підготовки іноземних студентів у технічному університеті

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена питанню підвищення якості фундаментальної освіти студентів-іноземців у технічному університеті. Серед дидактичних принципів навчання виділено принцип наочності. Зазначено, що сучасне тлумачення наочності в навчанні математики як опори на чуттєве прийняття інформації може дати максимальний ефект у навчанні студентів-іноземців. В умовах недостатнього володіння мовою навчання, опора на емоційне прийняття інформації підвищує ефективність навчання студентів-іноземців. На підставі досвіду навчання вищої математики студентів-іноземців у технічному університеті принцип наочності характеризується як першорядний дидактичний принцип навчання студентів-іноземців. У принципі наочності автор бачить прихований резерв підвищення якості класичної математичної підготовки іноземних студентів. Потенційні можливості принципу наочності розкриваються за умови оптимального поєднання наочної інформації з її послідовним обговоренням.
Ukraine with a powerful intellectual resource, with high pedagogical potential remains one of the leading countries in the European educational space. High quality and availability of education in Ukraine creates is quite a broad market of educational services. There is an opportunity to provide educational services not only to its citizens but also citizens of foreign countries. Education of foreign students is one of the strategic factors of development of society in the field of educational services. Experience education of foreign students in Ukraine revealed the problems associated with learning in a foreign language environment. Differences in the system of the school education in foreign countries lead to the different educational experience and level of training. Therefore, for each solution of professional tasks in the field of study of discipline should have its own specifics. The level of education and training creates a barrier to quality education, despite the hidden potential of most students. Learning difficulties experienced by the students in foreign countries, require a detailed study of the theory and the technology of education of foreign students. It should have correct substantive, methodological and organizational components of the discipline. The article is dedicated to the question of improvement of quality of fundamental education of foreign students at the technical university. The modern interpretation of visualization in mathematics education as reliance on sensual perception of the information can give the maximum effect in the preparation of foreign students. In the condition of bad language of education, support to the emotional perception of the information increases the efficiency of education of foreign students. Based on the experience of teaching of higher mathematics to foreign students at the technical university, the author characterizes the principle of visibility as the paramount didactic principle of the preparation of foreign students. In principle of visibility the author sees hidden reserve to improve the quality of the classical mathematical preparation of foreign students. The capability of the principle of visibility is to disclose at the optimum combination of visual information with its subsequent discussion.
Опис
Ключові слова
модернізація вищої освіти, компетентнісний підхід до освіти, адаптація іноземних студентів, язиковий бар’єр, дидактичні принципи, принцип наочності, засіб комунікації, засіб навчально-пізнавальної діяльності, modernization of higher education, competence approach to training, adaptation of foreign students, language barrier, didactic principles, principle of visualization, means of communication, means of educational-cognitive activity
Бібліографічний опис
Ємельянова, Т. В. Деякі аспекти фундаментальної підготовки іноземних студентів у технічному університеті [Текст] / Т. В. Ємельянова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 6 (40). – С. 184–191.