Штучний інтелект як засіб створення і реалізації індивідуальних програм розвитку дітей з особливими освітніми потребами
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У дослідженні представлено системне бачення потенціалу технологій штучного інтелекту у сфері створення й реалізації індивідуальних програм розвитку для дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти. Основна увага зосереджена на функціональних можливостях інтелектуальних систем як інструментів аналітичного супроводу, персоналізації освітніх впливів, координації командної взаємодії та підтримки прийняття педагогічних рішень. У роботі запропоновано авторську концепцію поетапної інтеграції ШІ в цикл роботи з індивідуальною програмою розвитку, що охоплює діагностування, проєктування, адаптацію навчального контенту, моніторинг освітніх результатів і їхню аналітичну інтерпретацію. Сформульовано дві педагогічні моделі: процесуальну (що деталізує логіку функціонування ШІ на різних фазах реалізації ІПР) та рольову (що висвітлює взаємодію алгоритмічних і людських рішень із розмежуванням функцій і відповідальності). Наукова новизна полягає у виокремленні окремих функцій ШІ в контексті інклюзивного супроводу: аналітичної, генеративної, адаптивної, діагностично-моніторингової та координаційної. У дослідженні систематизовано практичні приклади застосування інтелектуальних рішень у сфері індивідуального навчання, зокрема використання чат-ботів, генераторів освітніх програм, інструментів для мовленнєвого зворотного зв’язку та систем навчальної аналітики. Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення цифрових рішень підтримки інклюзивного освітнього середовища, розроблення методичних рекомендацій для педагогів, оновлення змісту програм підвищення кваліфікації та впровадження інноваційних підходів до міждисциплінарної взаємодії в інклюзивному просторі. Запропонована модель має потенціал бути адаптованою до систем підтримки прийняття педагогічних рішень у цифрових екосистемах освіти.
The study presents a systematic vision of the potential of artificial intelligence (AI) technologies in the sphere of development and implementation of individual development programs (IDPs) for children with special educational needs (SEN) in the conditions of inclusive education. The functional capacities of intelligent systems as tools for analytical support, personalized educational interventions, coordination of team interaction, and assistance in pedagogical decision-making are highlighted. The research discovers an original concept of phased AI integration into the IDP cycle, encompassing diagnosis, planning, content adaptation, monitoring of learning outcomes, and their analytical interpretation. Two pedagogical models are formulated: a procedural model, which details the logic of AI functioning at various phases of IDP implementation, and a role-based model, which highlights the interaction between algorithmic and human decision-making, with a clear delineation of responsibilities. Such specific AI functions as analytical, generative, adaptive, diagnostic-monitoring, and coordination ones are distinguished in the context of inclusive support. The study systematizes practical examples of intelligent solutions in individualized learning, including the use of chatbots, curriculum generators, speech feedback tools, and learning analytics systems. The results can be applied to the enhancement of digital solutions for inclusive educational environments, the development of methodological recommendations for educators, the renewal of teacher training programs, and the implementation of innovative approaches to interdisciplinary collaboration in inclusive settings. The proposed models can be adapted into decision-support systems within educational digital ecosystems.
The study presents a systematic vision of the potential of artificial intelligence (AI) technologies in the sphere of development and implementation of individual development programs (IDPs) for children with special educational needs (SEN) in the conditions of inclusive education. The functional capacities of intelligent systems as tools for analytical support, personalized educational interventions, coordination of team interaction, and assistance in pedagogical decision-making are highlighted. The research discovers an original concept of phased AI integration into the IDP cycle, encompassing diagnosis, planning, content adaptation, monitoring of learning outcomes, and their analytical interpretation. Two pedagogical models are formulated: a procedural model, which details the logic of AI functioning at various phases of IDP implementation, and a role-based model, which highlights the interaction between algorithmic and human decision-making, with a clear delineation of responsibilities. Such specific AI functions as analytical, generative, adaptive, diagnostic-monitoring, and coordination ones are distinguished in the context of inclusive support. The study systematizes practical examples of intelligent solutions in individualized learning, including the use of chatbots, curriculum generators, speech feedback tools, and learning analytics systems. The results can be applied to the enhancement of digital solutions for inclusive educational environments, the development of methodological recommendations for educators, the renewal of teacher training programs, and the implementation of innovative approaches to interdisciplinary collaboration in inclusive settings. The proposed models can be adapted into decision-support systems within educational digital ecosystems.
Опис
Ключові слова
індивідуальна програма розвитку, інклюзивна освіта, дошкільна освіта, штучний інтелект, педагогічна підтримка, освітня аналітика, цифрові технології, Individual Development Program, inclusive education, preschool education, artificial intelligence, pedagogical support, educational analytics, digital technologies
Бібліографічний опис
Чайка, В. Штучний інтелект як засіб створення і реалізації індивідуальних програм розвитку дітей з особливими освітніми потребами [Текст] / В. Чайка, І. Ярощук // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [ред. рада: О. Боряк, М. Воскоглу, Т. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2025. – Т. 13, № 6. – С. 69–70. – DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i6-010