Студентська науково-дослідницька робота з теорії та методики навчання математики: зміст та критерії оцінювання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Проведення Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з теорії та методики навчання математики наражається на ряд труднощів, пов'язаних з відсутністю чітких вимог до змісту, структури та критеріїв оцінювання поданих робіт. Дослідження спрямоване на розв'язання проблеми об'єктивного та прозорого конкурсного відбору через розробку системи критеріїв оцінювання студентських науково-дослідницьких робіт. Використано теоретичні методи: аналіз, синтез, порівняння та узагальнення наукових джерел і нормативних документів щодо фахової підготовки вчителя математики; аналіз студентських науково-дослідницьких робіт минулих років; аналіз досвіду конкурсного відбору. Емпіричні методи включали інтерв'ювання викладачів вишів та студентів бакалаврату і магістратури. Експериментальною базою слугував багаторічний досвід проведення конкурсів студентських робіт. Визначено орієнтовний зміст і структуру науково-дослідницької студентської роботи, що включає вступ, мету і завдання, теоретичні засади, представлення результатів, висновки, анотацію та список джерел. Розроблено систему критеріїв оцінювання робіт (актуальність теми, новизна, практична значущість, дослідницький характер, рівень використання літератури, самостійність, якість оформлення) та критерії оцінювання захисту робіт. Систематизовано типові помилки студентів: методичні, змістові, структурні та технічні. Обґрунтовано доцільність продовження конкурсів як інструменту розвитку дослідницьких компетентностей майбутніх педагогів. Підтверджено необхідність уніфікації вимог до конкурсних робіт для забезпечення об'єктивного відбору. Запропоновані критерії потребують широкого обговорення у науково-педагогічному середовищі. Незважаючи на низьку участь студентів, освітня цінність конкурсів залишається високою.
The All-Ukrainian competition of student research papers in the theory and methodology of mathematics teaching faces a number of difficulties related to the lack of clear requirements for the content, structure, and evaluation criteria of submitted papers. The study aims to solve the problem of objective and transparent competitive selection by developing a system of evaluation criteria for student research papers. Theoretical methods were used: analysis, synthesis, comparison, and generalization of scientific sources and regulatory documents on professional training of mathematics teachers; analysis of student research papers from previous years; analysis of competitive selection experience. Empirical methods included interviewing university lecturers and undergraduate and graduate students. The experimental base was the long-term experience of conducting student paper competitions. The approximate content and structure of a student's research paper were determined, including introduction, goals and objectives, theoretical foundations, presentation of results, conclusions, abstract, and a list of sources. A system of paper evaluation criteria was developed (topic relevance, novelty, practical significance, research character, level of literature use, independence, quality of design) and criteria for evaluating paper defense. Typical student mistakes were systematized: methodological, content-related, structural, and technical. The expediency of continuing competitions as a tool for developing research competencies of future teachers is substantiated. The need to unify requirements for competitive papers to ensure objective selection is confirmed. The proposed criteria require broad discussion in the scientific and pedagogical community. Despite low student participation, the educational value of competitions remains high.
Опис
Ключові слова
студентська науково-дослідницька робота, теорія та методика навчання математики, конкурс наукових робіт, критерії оцінювання, майбутній вчитель математики, дослідницькі компетентності, науковий керівник, student research paper, theory and methodology of mathematics teaching, scientific paper competition, evaluation criteria, future mathematics teacher, research competencies, scientific supervisor
Бібліографічний опис
Прус, А. Студентська науково-дослідницька робота з теорії та методики навчання математики: зміст та критерії оцінювання [Текст] / А. Прус, В. Швець // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [ред. рада: О. Боряк, М. Воскоглу, Т. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2025. – Т. 13, № 7. – С. 104–110. – DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i7-015