Особливості викладання фізики для майбутніх вчителів природничих наук
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Сучасні освітні цілі потребують нових підходів до підготовки майбутніх учителів. Виявлено, що через надмірне навантаження на молоде покоління погіршилися показники їхнього навчання, інтеграція природничих наук постала ефективною можливістю змінити таку ситуацію. Дана трансформація об'єднала фізику, хімію, біологію та географію у єдину природничу науку, з метою виховання всебічно розвиненої особистості. Згідно очікувань, майбутній вчитель природничих наук, завдяки своїй підготовці, матиме широкий спектр знань, умінь і навичок. З·ясовано, що майбутні вчителі природничих наук отримують глибокі знання одночасно з декількох предметів, та успішно формують цілісне уявлення про природні явища, розвивають міждисциплінарне мислення та здобувають ширший спектр професійних компетентностей, необхідних для ефективного викладання та реалізації сучасних освітніх підходів. Особливе місце у формуванні природничого світогляду посідає фізика, яка слугує основою для розуміння багатьох явищ природи та технічних розробок. Встановлено, що фізичні задачі та досліди є ефективним інструментом для привернення уваги студентів, адже саме зацікавленість сприяє, формуванню мотивації до самостійного пізнання та активній участі в навчальному процесі, глибшому розумінню матеріалу і може підвищувати інтерес до природничих наук. У процесі розв’язування фізичних задач та виконання дослідів розвивається логічне та критичне мислення студентів й одночасно формується природничо-наукової картини світу, що і є завданням розпорядження Кабінету Міністрів України про Концепцію розвитку природничо-математичної освіти в контексті його реформування. Вищеперераховані, знання уміння і навички, яких набули при вивченні фізики в подальшому знадобляться не лише в науці, але і в будь-якій сфері сучасного життя гарно слугуватимуть при вивченні інших предметів природничого циклу.
Modern educational goals require new approaches to the training of future teachers. It has been found that, due to the excessive workload on the younger generation, their academic performance has declined, while the integration of natural sciences has emerged as an effective means of addressing this issue. This transformation has combined physics, chemistry, biology, and geography into a single natural science in order to foster the development of a well-rounded individual. According to expectations, a future teacher of natural sciences, thanks to their training, will possess a broad range of knowledge, skills, and abilities. It has been established that prospective natural science teachers acquire in-depth knowledge in several disciplines simultaneously, thereby successfully forming a holistic understanding of natural phenomena, developing interdisciplinary thinking, and obtaining a wider range of professional competencies necessary for effective teaching and the implementation of modern educational approaches. It has been determined that physics problems and experiments serve as an effective tool for capturing students’ attention, as interest itself fosters motivation for independent learning, active engagement in the educational process, deeper comprehension of the material, and can enhance interest in the natural sciences. The process of solving physics problems and conducting experiments develops students’ logical and critical thinking while simultaneously shaping a scientific worldview, which aligns with the objectives set forth in the Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine on the Concept for the Development of Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education. The knowledge, skills, and abilities acquired in the study of physics will subsequently prove useful not only in science but also in any sphere of modern life, and will serve as a valuable foundation for mastering other subjects within the natural sciences cycle.
Modern educational goals require new approaches to the training of future teachers. It has been found that, due to the excessive workload on the younger generation, their academic performance has declined, while the integration of natural sciences has emerged as an effective means of addressing this issue. This transformation has combined physics, chemistry, biology, and geography into a single natural science in order to foster the development of a well-rounded individual. According to expectations, a future teacher of natural sciences, thanks to their training, will possess a broad range of knowledge, skills, and abilities. It has been established that prospective natural science teachers acquire in-depth knowledge in several disciplines simultaneously, thereby successfully forming a holistic understanding of natural phenomena, developing interdisciplinary thinking, and obtaining a wider range of professional competencies necessary for effective teaching and the implementation of modern educational approaches. It has been determined that physics problems and experiments serve as an effective tool for capturing students’ attention, as interest itself fosters motivation for independent learning, active engagement in the educational process, deeper comprehension of the material, and can enhance interest in the natural sciences. The process of solving physics problems and conducting experiments develops students’ logical and critical thinking while simultaneously shaping a scientific worldview, which aligns with the objectives set forth in the Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine on the Concept for the Development of Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education. The knowledge, skills, and abilities acquired in the study of physics will subsequently prove useful not only in science but also in any sphere of modern life, and will serve as a valuable foundation for mastering other subjects within the natural sciences cycle.
Опис
Ключові слова
фізика, природничі науки, навчання, освіта, світогляд, наукова картина світу, фізична задача, лабораторна робота, physics, natural sciences, learning, education, worldview, scientific worldview, physics problem, laboratory work
Бібліографічний опис
Месарош, Л. Особливості викладання фізики для майбутніх вчителів природничих наук [Текст] /Л. Месарош, Е. Когут // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [ред. рада: О. Боряк, М. Воскоглу, Т. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2025. – Т. 13, № 7. – С. 70–75. – DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i7-010