Взаємозв’язок між технічними елементами та морфологічними показниками і руховими якостями дівчат поулденсерів 10–12 років
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглянуто результати дослідження взаємозв’язків між рівнем опанування технічних елементів поул спорту та морфологічними показниками і фізичними якостями дівчат 10–12 років. Актуальність роботи зумовлена зростаючою популярністю поул спорту як виду фізичної активності та спорту, який поєднує елементи гімнастики, акробатики й танцю, і водночас потребує комплексного розвитку сили, гнучкості, координації та витривалості. У дослідженні взяли участь 40 дівчат, які систематично займаються поул спортом не менше одного року. Було проведено тестування на визначення рівня фізичної підготовленості (зокрема гнучкості, силової витривалості, рівноваги) та антропометричні вимірювання. Оцінка технічної підготовки проводилася на основі якісного виконання базових елементів («Джаміла», «Алегро», «Розніжка», «Четвірка» та інші), які є типовими для початкового рівня спортивної підготовки. Кореляційний аналіз показав наявність значущих зв’язків між показниками фізичної підготовленості та успішністю виконання окремих елементів. Зокрема, виявлено сильні позитивні кореляції між результатами тесту на утримання фіксованої пози в упорі (силова витривалість) та якістю виконання елементів, що вимагають тривалого статичного утримання. Також підтверджено важливу роль гнучкості у виконанні елементів з високою амплітудою рухів. Морфологічні характеристики, зокрема менший індекс маси тіла та довші кінцівки, сприяли ефективнішому виконанню технічних елементів. Найбільш зв’язковим технічним елементом виявилась «Розніжка», що корелює з більшістю інших елементів та може використовуватися як діагностичний інструмент загальної технічної майстерності. Отримані результати можуть бути використані для індивідуалізації тренувальних програм і добору оптимальних навантажень у поул спорті для дітей молодшого віку.
The article discusses the results of a study of the correlation between the level of mastery of technical elements in pole sport and morphological indices and physical qualities of girls aged 10–12. The relevance of this work stems from the growing popularity of pole sport as a physical activity and sport that combines elements of gymnastics, acrobatics, and dance, while also requiring the comprehensive development of strength, flexibility, coordination, and endurance. The study involved 40 girls who had been systematically practicing pole sport for at least one year. Tests were conducted to determine the level of physical fitness (in particular, flexibility, strength endurance, and balance) and anthropometric measurements. Technical training was assessed based on the quality of performance of basic elements (“Jamila,” “Allegro,” “Split,” “Four,” and others), which are typical for the initial level of athletic training. Correlation analysis showed significant relationships between physical fitness indicators and the successful performance of individual elements. In particular, strong positive correlations were found between the results of the test for maintaining a fixed position in a push-up (strength endurance) and the quality of performance of elements requiring prolonged static maintenance. The important role of flexibility in performing elements with a high amplitude of movement was also confirmed. Morphological characteristics, particularly a lower body mass index and longer limbs, contributed to a more effective performance of technical elements. The most relevant technical element was found to be the “split,” which correlates with most other elements and can be used as a diagnostic tool for general technical proficiency. The obtained results can be used to individualize training programs and select optimal loads in pole sport for children.
The article discusses the results of a study of the correlation between the level of mastery of technical elements in pole sport and morphological indices and physical qualities of girls aged 10–12. The relevance of this work stems from the growing popularity of pole sport as a physical activity and sport that combines elements of gymnastics, acrobatics, and dance, while also requiring the comprehensive development of strength, flexibility, coordination, and endurance. The study involved 40 girls who had been systematically practicing pole sport for at least one year. Tests were conducted to determine the level of physical fitness (in particular, flexibility, strength endurance, and balance) and anthropometric measurements. Technical training was assessed based on the quality of performance of basic elements (“Jamila,” “Allegro,” “Split,” “Four,” and others), which are typical for the initial level of athletic training. Correlation analysis showed significant relationships between physical fitness indicators and the successful performance of individual elements. In particular, strong positive correlations were found between the results of the test for maintaining a fixed position in a push-up (strength endurance) and the quality of performance of elements requiring prolonged static maintenance. The important role of flexibility in performing elements with a high amplitude of movement was also confirmed. Morphological characteristics, particularly a lower body mass index and longer limbs, contributed to a more effective performance of technical elements. The most relevant technical element was found to be the “split,” which correlates with most other elements and can be used as a diagnostic tool for general technical proficiency. The obtained results can be used to individualize training programs and select optimal loads in pole sport for children.
Опис
Ключові слова
пілонний спорт, повітряна акробатика, морфологічні показники, технічні елементи, кореляційні зв’язки, pole sport, aerial acrobatics, morphological indicators, technical elements, correlations
Бібліографічний опис
Лавриненко, М. Взаємозв’язок між технічними елементами та морфологічними показниками і руховими якостями дівчат поулденсерів 10–12 років [Текст] / М. Лавриненко, Т. Гриньова // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: М. Друшляк (гол. ред), О. Семеніхіна, Francis Kwadwo Awuah, N. Demeshkant та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2025. – Т. 13, № 8. – С. 65–71. – DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i8-009