Поведінка споживача в цифровому середовищі: особливості та тренди
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Видавничий дім «Гельветика»
Анотація
У статі розглянуто і проаналізовано основні принципи і особливості поведінки споживача в цифровому середовищі. Системно вивчено поняття «цифрового середовища», оцінено його роль в умовах інформаційного суспільства. Досліджено вплив цифрових технологій на маркетингову діяльність та поведінкові реакції споживачів. Описано напрями трансформації класичних теорій споживчої поведінки, які орієнтовані на формування нового типу споживача. Визначено особливості поведінки українського споживача в Інтернет-просторі та критерії прийняття ним купівельних рішень, враховуючи вплив Інтернет інструментарію. Систематизовано основні явища і тренди розвитку цифрової економіки на основі поглядів різних авторів. Досліджено і обґрунтовано специфіку і складові змін поведінки споживача у цифровому середовищі. Висвітлено роль і значення соціальних мереж у прийнятті купівельних рішень споживачем, визначаючи новий контекст споживчої поведінки та взаємодії з брендами.
The article is devoted to the study of the principles and characteristics of consumer behaviour in the context of the digital transformation of society. The concept of the ‘digital environment’ is systematically analysed and its role in the development of the digital economy and digital marketing is assessed. The directions of transformation of classical theories of consumer behaviour, which are focused on the formation of a new type of consumer, are studied. The peculiarities of Ukrainian consumer behaviour in the Internet space and the criteria for making purchasing decisions, taking into account the influence of Internet tools, are determined. The main phenomena and trends in the development of the digital economy are systematised based on the views of various authors. The differences between the digital environment and digital marketing are described. A list of prerequisites that contribute to the development of digital marketing is identified. The directions of change in consumer behaviour in the context of digital transformation are described. The role and significance of modern digital tools in the principles of interaction between consumers, companies and brands have been studied. The reasons for the formation of a new type of consumer in the digital environment were highlighted. The main indicators of Internet resource usage in terms of gender and age characteristics were studied. The most relevant Internet platforms and applications used by consumers were identified. A list of the main tasks of digital communication with consumers was outlined. The role and significance of social networks in building relationships with target consumers is examined. The characteristics of consumer behaviour in the digital virtual space are described. The principles of forming a new era of marketing communications based on digitalisation are highlighted. The key tasks of marketing in the context of the development of the digital economy are identified. Based on a comprehensive analysis of information and taking into account the views of leading authors in this field, the main features and trends of consumer behaviour in the digital environment have been identified.
The article is devoted to the study of the principles and characteristics of consumer behaviour in the context of the digital transformation of society. The concept of the ‘digital environment’ is systematically analysed and its role in the development of the digital economy and digital marketing is assessed. The directions of transformation of classical theories of consumer behaviour, which are focused on the formation of a new type of consumer, are studied. The peculiarities of Ukrainian consumer behaviour in the Internet space and the criteria for making purchasing decisions, taking into account the influence of Internet tools, are determined. The main phenomena and trends in the development of the digital economy are systematised based on the views of various authors. The differences between the digital environment and digital marketing are described. A list of prerequisites that contribute to the development of digital marketing is identified. The directions of change in consumer behaviour in the context of digital transformation are described. The role and significance of modern digital tools in the principles of interaction between consumers, companies and brands have been studied. The reasons for the formation of a new type of consumer in the digital environment were highlighted. The main indicators of Internet resource usage in terms of gender and age characteristics were studied. The most relevant Internet platforms and applications used by consumers were identified. A list of the main tasks of digital communication with consumers was outlined. The role and significance of social networks in building relationships with target consumers is examined. The characteristics of consumer behaviour in the digital virtual space are described. The principles of forming a new era of marketing communications based on digitalisation are highlighted. The key tasks of marketing in the context of the development of the digital economy are identified. Based on a comprehensive analysis of information and taking into account the views of leading authors in this field, the main features and trends of consumer behaviour in the digital environment have been identified.
Опис
Ключові слова
цифрове середовище, цифровий маркетинг, цифрова економіка, споживач, споживча поведінка, маркетингова діяльність, маркетинг, цифровізація, комунікації, digital environment, digital marketing, digital economy, consumer, consumer behaviour, marketing activities, marketing, digitalisation, communications
Бібліографічний опис
Єранкін, О. Поведінка споживача в цифровому середовищі: особливості та тренди [Текст] / О. Єранкін, М. Шевченко // Цифрова економіка та економічна безпека : науково-практичний журнал / Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: О. Ю. Кудріна (гол. ред.), В. В. Божкова, В. І. Борщ, Н. М. Вдовенко та ін.]. – 2025. – № 4 (19). – С. 259–265. – DOI: https://doi.org/10.32782/dees.19-38