Особливості підготовки майбутніх офіцерів до протидії негативного інформаційно-психологічного впливу агресора
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
Розглянуто особливості професійної підготовки майбутніх офіцерів до протидії негативному інформаційно-психологічному впливу агресора в умовах інформаційного протиборства. Аналіз академічних джерел, присвячених питанню тлумачення підготовки майбутніх офіцерів до протидії негативного інформаційного-психологічного впливу агресора, Аналіз продемонстрував розмаїття методик та суперечливість позицій дослідників стосовно його трактування. Виявлено єдність думки науковців про те, що запропоноване тлумачення слугує своєрідною «сполучною ланкою» між теоретичними положеннями та їх практичним втіленням. Воно, виступаючи уособленням методологічних принципів формування конкретного феномену, забезпечує досягнення заздалегідь окреслених освітніх завдань шляхом впровадження нововведень у процес навчання і виховання. На підставі узагальнення наукових праць, присвячених даній проблематиці, встановлено, що автори під час розкриття сутності підготовки офіцерів до протидії негативного інформаційного-психологічного впливу агресора, широко використовують такі підходи, як фахове оцінювання, обговорення та впорядкування за пріоритетами. В процесі аналізу визначено передумови, що потрібні для навчання майбутніх військовослужбовців з метою результативного протистояння негативному інформаційно-психологічному впливу агресора у контексті інформаційного протиборства. Аргументовано важливість вдосконалення механізму забезпечення державної безпеки України з огляду на особливості війни сучасного типу. Досліджено окремі концепції щодо формування готовності майбутніх військових керівників до нейтралізації ворожого інформаційно-психологічного впливу, а також типові ознаки гібридного конфлікту; здійснено аналіз актуальних викликів у сфері захисту державних інтересів в умовах широкомасштабної агресії.
The tasks of the professional training of future officers to counteract the negative information and psychological influence of the aggressor in the context of information war are considered. Analysis of the scientific literature on the topic revealed a variety of approaches and ambiguity in the views of scholars on its definition. It is found out that the suggested definition combines both theoretical and practical implementation. As a statement of the methodological foundations of the formation of a certain phenomenon, it contributes to the achievement of predetermined pedagogical goals through the integration of innovations into the educational process. Based on the analysis of the scientific literature, it was established that researchers in the process of determining the training of future officers to counteract the negative information and psychological influence of the aggressor actively use the following methods: expert evaluation, discussion and ranking. The article also identifies the necessary conditions for training future officers to counteract effectively the negative information and psychological influence of the aggressor in the context of the information war. The need to improve the system of ensuring the national security of Ukraine in view of the particularities of modern war is grounded. The analysis of the worldview understanding of training future officers to counteract the negative information and psychological influence of the aggressor, as well as the features of hybrid warfare was carried out, the problematic issues of protecting national interests during a full-scale invasion were analyzed.
The tasks of the professional training of future officers to counteract the negative information and psychological influence of the aggressor in the context of information war are considered. Analysis of the scientific literature on the topic revealed a variety of approaches and ambiguity in the views of scholars on its definition. It is found out that the suggested definition combines both theoretical and practical implementation. As a statement of the methodological foundations of the formation of a certain phenomenon, it contributes to the achievement of predetermined pedagogical goals through the integration of innovations into the educational process. Based on the analysis of the scientific literature, it was established that researchers in the process of determining the training of future officers to counteract the negative information and psychological influence of the aggressor actively use the following methods: expert evaluation, discussion and ranking. The article also identifies the necessary conditions for training future officers to counteract effectively the negative information and psychological influence of the aggressor in the context of the information war. The need to improve the system of ensuring the national security of Ukraine in view of the particularities of modern war is grounded. The analysis of the worldview understanding of training future officers to counteract the negative information and psychological influence of the aggressor, as well as the features of hybrid warfare was carried out, the problematic issues of protecting national interests during a full-scale invasion were analyzed.
Опис
Ключові слова
підготовка, протидія, негативний інформаційнопсихологічний вплив, майбутні офіцери, агресор, особовий склад, готовність, training, counteraction, negative information and psychological influence, future officers, aggressor, personnel, readiness
Бібліографічний опис
Галус О. Особливості підготовки майбутніх офіцерів до протидії негативного інформаційно-психологічного впливу агресора [Текст] / О. Галус, О. Поліщук, Л. Зданевич // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – № 2 (142). – С. 101–110. – DOI: 10.24139/2312-5993/2025.02/101-110