Формування освітньої автономності учнів старшої школи з проєкцією на забезпечення якості освіти
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
Стаття присвячена проблемі формування освітньої автономності учнів старшої школи та її впливу на забезпечення якості освіти. У сучасних умовах здатність учнів управляти власним навчанням й приймати самостійні рішення стає ключовою для їхнього особистісного розвитку та академічних досягнень. У статті розглядаються переваги освітньої автономності, такі як підвищення мотивації, покращення освітніх результатів та розвиток критичного мислення. Авторка пропонує шляхи формування освітньої автономності через диференціацію, індивідуалізацію і персоналізацію змісту навчально-пізнавальної діяльності. Стаття підкреслює, що освітня автономність не лише підвищує відповідальність учнів, але й готує їх до викликів сучасного суспільства та ринку праці, що, у свою чергу, підвищує загальний рівень якості освіти. Метою статті є дослідження та аналіз процесу формування освітньої автономності в учнів старшої школи, а також визначення її впливу на якість освіти. Методи: аналіз наукової літератури; системний підхід до визначення чинників, що впливають на ефективність формування освітньої автономності учнів старшої школи та її впливу на забезпечення якості освіти; узагальнення, систематизація. Результати дослідження продемонстрували, що освітня автономність визначається як здатність учнів брати активну участь у власній освітній діяльності, формувати власні цілі, обирати методи та засоби досягнення цих цілей. Вона сприяє розвитку критичного мислення, самостійності, творчості та відповідальності. Висновки. Згідно з результатами дослідження, освітня автономність учнів старшої школи стає все більш актуальною у сучасному світі, де знання та навички швидко змінюються. Здатність учнів управляти своїм навчанням, приймати самостійні рішення та нести відповідальність за своє навчання є ключовими компонентами, які сприяють не лише їхньому особистісному розвитку, але й загальному рівню якості освіти.
The article is aimed at the problem of shaping educational autonomy of high school students and its impact on the quality of education. In modern conditions, the ability of students to manage their own learning and make independent decisions is becoming key to their personal development and academic achievements. The article discusses the benefits of educational autonomy, such as increased motivation, improved educational outcomes and development of critical thinking. The author suggests the ways of shaping educational autonomy through differentiation, individualisation and personalisation of the content of educational and cognitive activities. The article emphasises that educational autonomy not only increases students’ responsibility but also prepares them for the challenges of modern society and the labour market, which in turn improves the overall level of education quality. The purpose of the article is to study and analyse the process of shaping high school students’ educational autonomy, as well as to determine its impact on the quality of education. Methods: analysis of scientific literature; systematic approach to determining the factors influencing the effectiveness of forming high school students’ educational autonomy and its impact on the quality of education; generalisation, systematisation. The results of the study demonstrate that educational autonomy is defined as the ability of students to actively participate in their own educational activities, form their own goals, choose methods and means of achieving these goals. It promotes critical thinking, independence, creativity and responsibility. Conclusions. According to the results of the study, the high school students’ educational autonomy is becoming increasingly important in the modern world, where knowledge and skills are changing rapidly. The ability of students to manage their learning, make independent decisions and take responsibility for their learning are key components that contribute not only to their personal development, but also to the overall level of quality of education.
The article is aimed at the problem of shaping educational autonomy of high school students and its impact on the quality of education. In modern conditions, the ability of students to manage their own learning and make independent decisions is becoming key to their personal development and academic achievements. The article discusses the benefits of educational autonomy, such as increased motivation, improved educational outcomes and development of critical thinking. The author suggests the ways of shaping educational autonomy through differentiation, individualisation and personalisation of the content of educational and cognitive activities. The article emphasises that educational autonomy not only increases students’ responsibility but also prepares them for the challenges of modern society and the labour market, which in turn improves the overall level of education quality. The purpose of the article is to study and analyse the process of shaping high school students’ educational autonomy, as well as to determine its impact on the quality of education. Methods: analysis of scientific literature; systematic approach to determining the factors influencing the effectiveness of forming high school students’ educational autonomy and its impact on the quality of education; generalisation, systematisation. The results of the study demonstrate that educational autonomy is defined as the ability of students to actively participate in their own educational activities, form their own goals, choose methods and means of achieving these goals. It promotes critical thinking, independence, creativity and responsibility. Conclusions. According to the results of the study, the high school students’ educational autonomy is becoming increasingly important in the modern world, where knowledge and skills are changing rapidly. The ability of students to manage their learning, make independent decisions and take responsibility for their learning are key components that contribute not only to their personal development, but also to the overall level of quality of education.
Опис
Ключові слова
освітня автономність, загальна середня освіта, зміст освіти, учні старшої школи, якість освіти, індивідуалізація, індивідуальна освітня траєкторія, диференціація, educational autonomy, general secondary education, educational content, high school students, quality of education, individualisation, individual educational trajectory, differentiation
Бібліографічний опис
Опалюк Т. Формування освітньої автономності учнів старшої школи з проєкцією на забезпечення якості освіти [Текст] / Т. Опалюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – № 1 (141). – С. 59–68. – DOI: 10.24139/2312-5993/2025.01/059-068