Сутність фактурно‐стильових виконавських умінь майбутніх викладачів фортепіано та критерії їх оцінювання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
У статті актуалізовано проблему формування фактурно‐стильових виконавських умінь майбутніх викладачів фортепіано. Зазначені уміння розглядаються у двох проєкціях: як уміння що забезпечують виконавський процес музиканта‐піаніста; як уміння, що визначають здатність навчати гри на фортепіано учнів. Побудовано структуру фактурно‐стильових виконавських умінь, що охоплює обидві проєкції. Мета статті: розкрити сутність та обґрунтувати структуру фактурно‐стильових виконавських умінь майбутніх викладачів фортепіано, а також розробка критеріїв і показників оцінювання їх сформованості. Методом теоретичного моделювання на основі узагальнення наукових праць та педагогічного і виконавського досвіду обґрунтовано такі компоненти: техніко‐фізіологічний компонент індивідуальних властивостей студента‐піаніста; мобільність та вправність володіння різними фактурами в різних стилях; застосування художньо‐образного та стильового контексту фортепіанної фактури твору в процесі роботи над ним і в концертному виконавстві. Розроблено критерії та показники оцінювання визначених компонентів та їх структурних елементів. Для оцінювання сформованості зазначеної якості обрано такі критерії: рефлексійно‐самокорегувальний, з показниками: розуміння та здатність до самооцінювання щодо володіння художньою технікою піаніста; здатність до самоконтролю та самокорегування розвитку виконавської техніки піаніста; мотиваційно‐виконавський, з показниками: інтенсивність і прагнення щодо оволодіння різноманітними фактурно‐стильовими уміннями піаніста; міра здатності до методичного самонавчання і викладання щодо володіння фактурно‐ стильовим розмаїттям фортепіанного репертуару; інтерпретаційно‐творчий, з показниками: якість орієнтації щодо співвіднощшення фактури і стилю в роботі над образом твору та в методичному забезпеченні цього процесу; ступінь якісного застосування фактурно‐стильового контенту твору в процесі його виконавської інтерпретації.
The article actualizes the issue of forming future piano teachers’ texture‐style performance skills. The specified skills are considered in two projections: as skills that ensure the performing process of a musician‐pianist; as skills that determine the ability to teach piano to students. A structure of texture‐style performance skills covering both projections has been built. The purpose of the article is to reveal the essence and ground the structure of future piano teachers’ texture‐style performance skills, and to develop criteria and indicators for evaluating their formation. Using the method of theoretical modeling based on the generalization of scientific works as well as pedagogical and performance experience, the following components are substantiated: technicalphysiological component of the individual properties of a student‐pianist; mobility and ability to master different textures in different styles; application of the artistic‐figurative and stylistic context of the piano texture during processing of the piano work and concert performance. The criteria and indicators for evaluating the identified components and their structural elements have been developed. The following criteria were chosen to assess the formation of the specified quality: reflective‐self‐correcting, with indicators: understanding and ability to self‐assess the mastery of the pianist’s artistic technique; the ability to selfmonitor and self‐correct the development of the pianist’s performance technique; motivational‐performing, with indicators: intensity and desire to master various texturestyle skills of the pianist; the measure of the ability to methodological self‐study and teaching in terms of mastering the texture‐style variety of the piano repertoire; interpretive‐creative, with indicators: the quality of orientation regarding the correlation of texture and style in processing the image of the work and in the methodological support of this process; the degree of qualitative application of the texture‐style content of the work in the process of its performance interpretation.
Опис
Ключові слова
фактура, фортепіанний твір, музикант‐піаніст, виконавські уміння, інтерпретація, майбутні викладачі фортепіано, критерії та показники оцінювання, texture, piano work, musician‐pianist, performance skills, interpretation, future piano teachers, evaluation criteria and indicators
Бібліографічний опис
Ван Чєнь Сутність фактурно‐стильових виконавських умінь майбутніх викладачів фортепіано та критерії їх оцінювання [Текст] / Ван Чєнь // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 10 (134). – С. 260–276. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.10//260‐276/1